Na czym polega kasowanie błędów w samochodzie
Każdy producent, działający na rynku motoryzacyjnym, instaluje w samochodzie tzw. komputer pokładowy zasilany za pośrednictwem instalacji elektrycznej pojazdu. Wyposażony jest on w oprogramowanie, pozwalające na obsługę multimediów, a ponadto monitorowanie najważniejszych parametrów, wynikających z eksploatacji auta. Dzięki systemowi OBD (ang. On-Board Diagnostics) możliwy jest odczyt zużycia paliwa, przejechanych kilometrów, prędkości, temperatury silnika, czy też czasu jazdy. Dlatego warto wiedzieć, na czym polega kasowanie błędów w samochodzie.
Kasowanie błędów w samochodzie
Kody błędów występują w wersji polsko- bądź anglojęzycznej w zależności od posiadanego modelu auta. Klasyfikuje się je według pięcioznakowej normy J2012, zgodnie z którą pierwsza litera wskazuje segment samochodu, podlegający awarii:
-
P – układ napędowy,
-
C – podwozie,
-
B – nadwozie,
-
U – połączenie sieciowe.
Druga cyfra informuje natomiast jaki zespół odpowiada za zdefiniowanie ciągu znaków:
-
1 i 2 – producent samochodu,
-
0 i 3 – norma SAE/ISO, taka sama we wszystkich modelach.
W przypadku awarii układu napędowego, wyświetlanych z cyfrą 3 na drugim miejscu stosuje się klasyfikację:
-
P30xx – P33 xx – kody zdefiniowane przez producenta modelu pojazdu,
-
P34xx – P39xx – kody takie same we wszystkich pojazdach.
-
Kolejny znak ciągu wskazuje na konkretny element, który uległ usterce:
-
0 – ogólne awarie,
-
1 – zasilanie paliwa i powietrza,
-
2 – paliwo oraz powietrze (wtryskiwacze),
-
3 – układy zapłonowe,
-
4 – emisja spalin,
-
5 – system kontroli prędkości i biegu jałowego,
-
6 – układ wyjścia albo wejścia centralnej jednostki sterującej,
-
7, 8, 9 – skrzynia biegów, sprzęgło,
-
A, B, C – napęd hybrydowy.
Czwarty i piąty znak kodu precyzuje wykryty przez komputer problem. Jak odczytywać ciągi znaków zapisane w pamięci komputera sterującego? Nie jest to trudne zadanie. Kody błędów dla poszczególnych awarii prezentują się następująco:
-
B0510 – uszkodzone wskaźniki świateł przednich,
-
P0200 – awaria wtryskiwacza,
-
PO201 – P0212 – usterka cylindrów obwodu wtryskiwacza.
Samodzielne kasowanie błędów
Choć interpretacja ciągu znaków nie zajmuje wiele czasu, to jednak samo kasowanie błędów może okazać się problematyczne. Dużym ułatwieniem są aplikacje, pozwalające na integrację z komputerem pokładowym stosowane w nowoczesnych modelach samochodów. W sklepach internetowych można kupić kompaktowe kasowniki błędów. Pierwszym etapem jest połączenie z OBD, a następnie podpięcie wtyczki do gniazda diagnostycznego w kopcicie samochodu po uruchomieniu silnika. Urządzenie powinno wyświetlić wówczas wszystkie parametry pojazdu. Kiedy pojawi się kod błędu, wystarczy go odpowiednio zinterpretować. Czy można samodzielnie usunąć wyświetlony problem? W prostych awariach takie rozwiązanie będzie jak najbardziej skuteczne. Jeśli jednak pojawi się kod błędu związany z zaawansowaną usterką, wówczas najlepiej skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu. W jaki sposób poradzić sobie z systemem OBD? Należy odłączyć klemę od ujemnego bieguna akumulatora i odczekać 30 minut. Jest to czas niezbędny do zresetowania systemu oraz ponownej kalibracji. Szczegółowe informacje na temat samodzielnego kasowania błędów znaleźć można na stronie Motointegrator.com.
Kasowanie kodów błędów
Kasowanie kodów błędów zaawansowanych funkcji wymaga wizyty w warsztacie samochodowym. W jaki sposób znaleźć serwis, specjalizujący się w diagnostyce komputerowej? Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z przeglądarki warsztatów Motointegrator.com. To szybki i prosty sposób, dzięki któremu bez trudu znajdą Państwo warsztat, znajdujący się w pobliżu miejsca zamieszkania. Selekcja ofert dokonywana jest zgodnie ze wskazanym kryterium – rodzajem usług, lokalizacją itp. Wystarczy zatem zaznaczyć opcję Diagnostyka, wybrać docelowe miasto, a na stronie pojawi się lista sprawdzonych i profesjonalnych warsztatów, które są w stanie usunąć kody błędów przy użyciu złącza diagnostycznego pojazdu. Wyświetlone wizytówki serwisów zawierają informacje, dotyczące telefonu, opinii oraz odległości. Przechodząc do szczegółów oferty, można dowiedzieć się, ile wyniesie koszt diagnostyki komputerowej. Kiedy zdecydują się Państwo na usługę konkretnego warsztatu, wystarczy nacisnąć przycisk Umów Wizytę, a następnie sprecyzować typ awarii, dogodny termin itp.
Kasowanie błędów w samochodzie – dlaczego warto?
Zbyt długa jazda z kodem błędów może prowadzić do wielu poważnych awarii, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu. Istotne jest zatem regularne wykonywanie diagnostyki komputerowej. Jakie są jej zalety? Diagnostyka komputerowa stanowi podstawę pracy serwisu przy samochodzie. Dzięki niej można sprecyzować, który system wymaga interwencji – naprawy bądź wymiany. Jeśli zatem na desce rozdzielczej z komputerem pokładowym pojawią się kontrolki alarmowe, nie należy ich ignorować.
Kasowanie błędów gwarantuje poprawną i efektywną pracę wszystkich układów posiadanego samochodu. Chcąc mieć pewność, że proces ten zostanie wykonany prawidłowo, warto skorzystać z usług doświadczonych serwisantów, których można znaleźć korzystając z przeglądarki warsztatów Motointegrator.com: https://motointegrator.com/pl/pl/uslugi/2-kasowanie-kodow-bledow-w-samochodzie.