Wystawa "Sztuka sakralna od XIII do XX wieku"
Informacje:
31-002 Kraków, Kanonicza 19-21
Telefon: +48124218963
http://www.muzeumkra.diecezja.pl
Czas trwania od: 26 stycznia 2013
do: 31 grudnia 2014
Cena: brak informacji
Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły od początku swego istnienia gromadzi zbiory sztuki sakralnej od średniowiecza po czasy współczesne. Aktualna ekspozycja jest prezentowana od 2001 r. i została podzielona na cztery zasadnicze działy: rzeźba, malarstwo, złotnictwo i tkaniny.
Najcenniejszym dziełem, którym może się poszczycić muzeum, jest najstarsze polskie malowidło, pochodzące z poł. XIII wieku z Dębna Podhalańskiego i przedstawiające dwie święte niewiasty: śś. Katarzynę Aleksandryjską i Agnieszkę (tzw. Święte z Dębna). Kolekcję malarstwa tablicowego uzupełniają liczne obrazy z XV i XVI w., zachowane w formie tryptyków (Święta Rodzina) lub skrzydeł ołtarzowych (np. św. Barbara z Nowej Białej). Z malarstwa olejnego należy wyróżnić dzieła: Triumf Śmierci z Bodzanowa i Cztery rzezy ostateczne człowieka z Przytkowic (oba 1657 r., powstałe na terenie Małopolski) oraz ZwiastowanieGiambattisty Pittoniego (1750 r.), Cudowne rozmnożenie chleba i rybTadeusza Kuntze-Konicza (1766 r.) czy Matka Boska z DzieciątkiemSebastiana Louisa Norblina (1822 r.).
Rzeźba eksponowana w muzeum sięga XIV i XV w. Są to w większości figury tzw. Pięknych Madonn, utrzymane w tzw. stylu łamanych szat(m.in. Madonna z Dzieciątkiem Czulic (ok. 1400) czy Ludźmierza (ok.1420). Muzeum posiada również bogaty zbiór rzeźby ołtarzowej z XVII i XVIII w. Z działu złotnictwo, na uwagę zasługują kielichy mszalne, a zwłaszcza bogato zdobiony kielich z Nowej Góry z pocz. XVI w., a także monstrancja z łódką i kadzielnicą z Zielonek i Korzkwi z I poł. XVII w. i relikwiarz św. Stanisława Kostki z ok 1783 r.
Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie przechowuje imponujący zbiór szat liturgicznych, liczący przeszło 1000 obiektów, sięgających swym pochodzeniem nawet XIV i XV w. Z tego okresu zachowały się preteksty, wszyte w późniejsze, nowożytne ornaty. Wiele szat liturgicznych to dary od szlachetne urodzonych panien, które wstępując do klasztoru, oddawały swe ubiory na użytek całego zgromadzenia, z czego wykonywano później wspaniałe ornaty i dalmatyki. Liczny zbiór stanowią XVIII-wieczne szaty tkane w warsztatach francuskich (Lyon) i włoskich oraz XIX-wieczne ornaty produkcji fabrycznej.