Stary kolejowy most tczewski, który wybudowano w latach 1851-1857, miał pierwotnie 785 m długości. Był najdłuższy w Europie! W 1891 r. postawiono obok drugi most kolejowy. Od tamtej pory starszy służy wyłącznie jako most drogowy. Po przesunięciu wschodnich przyczółków w 1911 r. mosty, komunikacyjne atrakcje Tczewa, osiągnęły długość ponad 1 km. Nowszym z nich niezmiennie kursują pociągi PKP. Jego neogotyckie wieże znają doskonale wszyscy udający się koleją w stronę Gdańska. Starym mostem odbywa się lokalny ruch lżejszych pojazdów.
Zaskakująco wygląda jednokilometrowa okratowana czeluść - gdy się w nią wjeżdża, widać w odległej perspektywie mały otwór na przeciwległym brzegu. Staruszek jest nadal rekordzistą wśród polskich mostów - do jego pomalowania trzeba zużyć ponad 20 ton farby!
Więcej znajdziesz w
Polska Niezwykła pomorskie
Mosty budowano w kilku etapach. Pierwszy zbudowano w latach 1851-57. Wówczas był jednym z największych na świecie. Jego filary ozdobiono neogotyckimi wieżami , a na przyczółkach wymurowano bogato zdobione bramy wjazdowe. Drugi most zbudowano w latach 1888-90. Przejął funkcję mostu kolejowego gdyż starszy służył odtąd przeprawom ruchu kołowego i pieszego.(piotrekt345)
1 września 1939 roku , obydwa mosty zostały wysadzone przez polskich żołnierzy. Na przełomie 1939/40 roku prowizorycznie je odbudowano , a w 1945 roku ponownie zniszczono. Tuż po wojnie przystąpiono do odbudowy i już w 1947 roku służyły celom komunikacyjnym. W latach 1958-59 prowadzono wymianę przęseł i mosty zostały ostatecznie odbudowane. (piotrekt345)