Kolej na rolniczych terenach Żuław zaczęła rozwijać się w II poł. XIX w. w związku ze wzrostem przemysłu cukrowniczego (cukrownie w Nowym Stawie, Cedrach Wielkich, Lisewie). Powstał niedługi odcinek linii normalnotorowej (1435 mm) i - w szczytowym okresie - 335 km linii wąskotorowych (750 mm). Infrastruktura obejmowała 96 mostów (w tym 2 obrotowe) i przeprawę promową w Mikoszewie, tabor stanowiło 31 parowozów i niemal 1100 różnego rodzaju wagonów. Siecią objęte były całe Żuławy; po lewej i prawej stronie Wisły.
Kolej nigdy nie podniosła się ze zniszczeń wojennych. Co prawda do lat 50. XX w. uruchomiono wiele odcinków, wzrost znaczenia transportu drogowego sprawił, że kolej żuławska zaczęła podupadać. Stopniowo likwidowano przewozy na poszczególnych odcinkach, ostatecznie kolej zamknięto w 1999 r. Przez cały czas trwała grabież niepilnowanego majątku. Już w 2000 podjęto starania restytuowania przynajmniej części żuławskiej kolejki.
Dzięki wysiłkom Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych i współpracy samorządów uruchomiono w 2003 r. regularne kursy na odcinkach Nowy Dwór - Stegna i Mikoszewo - Stegna - Sztutowo. Z atrakcji korzystać można w czasie wakacji szkolnych i w "długie weekendy". Bazą kolei jest Nowy Dwór Gdański. Na zdjęciu: wagon motorowy MBxd2-212 z wagonami letnimi 3KW.