Historia polskiej motoryzacji związana była krótko z wielkopolską Opalenicą. Tutaj w 1928 r. inżynier Władysław Zalewski, który powrócił do kraju z emigracji w Stanach Zjednoczonych prowadził prace projektowe nad prototypem motocykla. Po udanych próbach wraz z Wacławem Sawickim i Józefem Braniewiczem w dniu 1 stycznia 1929 r. rozpoczęli produkcję pierwszego polskiego motocykla w zakładzie przy ulicy Poznańskiej. Nadali mu nazwę „Lech” i rozpoczęli starania o kontrakt Wojska Polskiego na jego dostawy. Niestety brak szybkiej decyzji wojskowych oraz światowy kryzys finansowy spowodowały zamknięcie Fabryki Motocykli w 1932 r.
Na pamiątkę motoryzacyjnego epizodu ustawiono na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego replikę motocykla „Lech”. Obok maszyny znalazła się tablica informacyjna. Inicjatorem ustawienia nietypowego pomnika było Stowarzyszenie "LECH 1929 Opalenica - Klub Motocyklowy".