Już w dawnych wiekach Chełmno było ważnym miastem na przecięciu szklaków handlowych. Pierwszy na kierunku północ - południe łączył Gdańsk z Toruniem, drugi ze wschodu na zachód przecinał w tym miejscu Wisłę. O przeprawie promowej przez Wisłę wspominał przywilej Chełmiński z 1251. Był to zapewne duży prom, gdyż przeprawiano nim nawet zwierzęta i wozy.
Wraz z rozwojem techniki na szlaku okresowo zaczął się pojawiać się most pontonowy. Brak stałego mostu przyczynił się do utraty znaczenia miasta i jego słabego rozwoju. Pierwszy stały, aczkolwiek prowizoryczny drewniany most został wybudowany dopiero w 1945 przez radzieckich saperów. Obecny, stalowy most został wybudowany w 1963 roku i był to wtedy najdłuższy most przez Wisłę wybudowany po wojnie. Ma on długość 1063 m a najdłuższe przęsła liczą po 96 m.
Most okazał się bardzo ważnym punktem na trasie E75. Przed oddaniem autostrady A1 przejeżdżało przez niego 12 tys. pojazdów dziennie. Od 7 września 2013 patronem mostu jest as myśliwski okresu II wojny światowej, generał pilot Stanisław Skalski.