Kolej Stare Bielice-Skwierzyna to bardzo ciekawa i unikatowa linia kolejowa.
Jej zwiedzanie zaczynamy od Starych Bielic - największego dworca linii. Jest to budynek dworcowy połączony z mieszkaniami. Urody dodaje budowli łuk wjazdowy wkomponowany w część mieszkalną. Właśnie w Starych Bielicach tory ze Skwierzyny spotykały się z torami do Krzyża. Tak jak pod innymi stacjami, znajduje się tutaj schron.
Drugim punktem podróży jest Drezdenko. Tam znajdziemy dworzec mniejszy od bielickiego. Architektoniczną dominantą jest wkomponowana w budynek wieża zegarowa. Mieszkania umieszczono w osobnym budynku. Całość stoi przy specjalnie zbudowanym placu. Pod dworcem i pod budynkiem mieszkalnym znajduje się schron.
Następną lokacją jest Trzebicz, gdzie mamy do zobaczenia dworzec kolejowy. Tak jak wszędzie, budowla posiada przepiękną, modernistyczną architekturę spod znaku Bauhausu. Pod dworcem jest schron.
Kolejny jest Gościm z rozbudowaną infrastrukturą kolejową - wieżą ciśnień, dodatkowymi domami mieszkalnymi i warsztatami naprawczymi. Spowodowane jest to umieszczeniem Gościmia w połowie trasy. Pod dworcem i pod budynkami mieszkalnymi można zobaczyć schrony.
Potem odwiedzamy Goszczanowo z budynkiem dworca identycznym jak trzebicki i gościmski. Również i pod tym jest schron.
Kompleks w Lipkach Wielkich jest chyba najpiękniejszym ze wszystkich tu przedstawionych. Dworzec umieszczono na stoku doliny Noteci, skąd prowadziły schody na dolną część założenia. Tam zbudowano domy mieszkalne i wybrukowano pokaźnych rozmiarów plac. Pod dworcem i pod obydwoma budynkami mieszkalnymi do dziś znajdują się wszędobylskie schrony.
Stacja kolejowa w Murzynowie jest niejako „schowana" w lesie, ale jej architektura wynagradza trud szukania. Jest to chyba jedyna stacja linii, gdzie zastosowano półokrągłą ścianę. Także i pod nią jest schron.
Przedostatnią stacją jest dworzec na przedmieściu Skwierzyny: Gaju. Skromna budowla i skromna architektura idealnie wkomponowuje się w duży plac dworcowy, na którym stoi także dawny budynek socjalny. Pod tym dworcem też istnieje schron.
Za Wartą docieramy już do ostatniej stacji w samej Skwierzynie, zbudowanej długo przed samą linią.
Ktoś zapyta, dlaczego i po co te wszystkie schrony. To proste. Linia, oprócz skracania drogi, spełniała także funkcję militarną. Mianowicie spinała Wał Pomorski i Międzyrzecki Rejon Umocniony, przez co sama także stała się ufortyfikowana.
Architektura dworców jest ewenementem w skali naszego kraju, jak nie Europy, a nawet i świata. Cegła klinkierowa - budulec każdego z dworców - idealnie pasuje do poniemieckiego krajobrazu.
Oczywiście, oprócz dworców, istnieją także wszelkie obiekty techniczne typu mosty, przepusty, wiadukty, którym można by poświęcić osobną trasę. Niestety wojewódzki konserwator do dziś nie wpisał niczego z tego dziedzictwa na listę zabytków. Z tego powodu napisana jest petycja, którą można podpisać. Oto link: http://www.petycje.pl/petycja/11488/petycja_w_sprawie_wpisania_kolei_skwierzyna-stare_bielice_na_liste_zabytkow.html Może właśnie to jest dobra droga do wpisania linii na listę zabytków...