Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Łódź

Sędziwe linie tramwajowe

Pierwsze tramwaje elektryczne wyjechały na ulice Łodzi tuż przed Bożym Narodzeniem 1898 r. Miasto jako pierwsze w zaborze rosyjskim miało tego rodzaju transport publiczny, tramwaje konne uznano tu bowiem za niehigieniczne! Wagoniki w dzień woziły ludzi, a nocą towary do fabryk. Zanim do oznaczeń tras tramwajów wprowadzono cyfry, pasażerowie odróżniali je dzięki tarczom umieszczonym na wagonach. Ich kształt i kolor pozwalał nawet analfabetom szybko zorientować się, dokąd jedzie tramwaj. W owym czasie tylko 40% łodzian potrafiło czytać!

Również dzisiaj dużą atrakcją jest podróż podmiejskimi liniami tramwajowymi. Tak rozbudowaną siecią może poszczycić się w Polsce tylko Łódź! Trakcja tramwajowa połączyła podmiejskie miejscowości już w latach 1910-1931. Aż trzy z nich przetrwały do dziś. Najdłuższą linią tramwajową w Polsce, a być może także w Europie, jest tzw. linia ozorkowska (obsługiwana przez tramwaje z nr. 46), prowadząca z łódzkiego osiedla Chocianowice przez Zgierz do Ozorkowa. Liczy aż 34 km! Tak zwana linia trójmiejska, którą jeżdżą tramwaje z nr. 11, prowadzi z Pabianic przez Łódź do Zgierza. Trzecia trasa regionalna, tzw. linia lutomierska, obsługiwana przez tramwaje z nr. 43, łączy łódzkie osiedle Stoki z Konstantynowem Łódzkim, a następnie Lutomierskiem. Wszystkie linie są obecnie modernizowane, tak by mógł powstać nowoczesny system szybkiego transportu zbiorowego łączący Łódź z okolicznymi miejscowościami, zwany Łódzkim Tramwajem Regionalnym. Na tej trasie będzie wtedy mógł kursować najnowocześniejszy tabor tramwajowy.

Zabytkowy charakter ma natomiast miejska turystyczna linia tramwajowa nr 0, uruchamiana na okres wakacyjny. Obsługą pasażerów w wagonach z przełomu lat 50. i 60. XX w. zajmują się wolontariusze z Klubu Miłośników Starych Tramwajów, wyposażeni w historyczne czapki, torby i szczypce konduktorskie. Replika jeszcze starszego tramwaju (produkowanego już w 1898 r.) jeździ zaś ul. Piotrkowską. Jest tak naprawdę trambusem (nie potrzebuje torowiska, porusza się na kołach z oponami). Ma odkryte pomosty, dzięki czemu kiedyś do tramwaju można było wsiadać i wysiadać nawet podczas jazdy.

W Łodzi jest też ciekawe Muzeum Komunikacji Miejskiej przy ul. Wierzbowej 51. Zobaczyć tu można nie tylko zabytkowy tabor, ale także dawne bilety, instrukcje, rozkłady jazdy, a nawet fragment najstarszej łódzkiej szyny tramwajowej z 1897 r. Muzeum jest czynne w poniedziałki i środy w godz. 10.00-18.00 oraz we wtorki i czwartki w godz. 8.00-16.00.

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na