Dynamicznie rozwijająca się przemysłowa Łódź, w latach 20. ubiegłego wieku zamieszkana przez pół miliona mieszkańców, nie miała kanalizacji i wodociągów. W czasie opadów i odwilży miasto pogrążało się w błocie, rynsztokami bez przerwy płynęły ścieki z domów i fabryk, powietrze cuchnęło. Nierzadko odnotowywano przypadki zachorowań na tyfus, czerwonkę i dur brzuszny.
Dopiero w 1925 r. rozpoczęto budowę kanalizacji według projektu z lat 1901-1909 r. autorstwa Williama Heerleina Lindleya, który wcześniej, wraz z ojcem Williamem, wybudował sieć kanałów w Warszawie. Z doskonałej jakości cegły wymurowano ponad 250 km głównych kanałów, które przeważnie mają eliptyczny przekrój i osiągają do 3 m wysokości.
Do niedawna ich podziemny świat był dostępny wyłącznie dla pracowników miejskich służb. Wiosną 2008 r. otwarto dla turystów "Dętkę" - kanał mający owalny przebieg, okrążający pod ziemią pl. Wolności w centrum miasta. Dawniej gromadzono tu wodę opadową, którą okresowo płukano kanały. Dziś bez ryzyka zabłądzenia można przejść suchym i wentylowanym podziemnym ringiem, po drodze oglądając wystawę dokumentów i fotografii ilustrujących, jak powstawały łódzkie wodociągi i kanalizacja. "Dętka" ma 142 m obwodu. W pozycji wyprostowanej mogą nią iść osoby o wzroście do 187 cm.
Wejście do "Dętki" - kręcone schody za niskim płotkiem - znajduje się pośrodku ronda pl. Wolności, blisko pomnika Tadeusza Kościuszki. Punkt kasowy z szatnią, gdzie trzeba zostawić większe torby i parasole, mieści się w budynku muzealnym przy pl. Wolności 2. Zwiedzający schodzą pod ziemię co pół godziny, wyłącznie w towarzystwie przewodnika. W sezonie 2009 Muzeum Kanału - "Dętka" czynne będzie od 23 kwietnia do 30 września w czwartki i piątki w godz. 11.00-19.00 (piątki przeznaczono dla wcześniej zgłoszonych grup turystów), a w soboty w godz. 12.00-20.00. Informacje o porach otwarcia muzeum można uzyskać pod numerem telefonu 042 254 90 11.