Sterowce - obleczone gumową powłoką olbrzymie aluminiowe stelaże wypełnione wodorem, z doczepioną od dołu małą kabiną z silnikami - pojawiły się w epoce podboju przestworzy. Pierwsze latające cygaro konstrukcji Ferdynanda von Zeppelina (1838-1917) wzniosło się w powietrze w 1900 r. Ich era trwała niespełna 40 lat. Zostały pokonane przez samoloty i swoją "wybuchową" naturę. W 1937 r. świat odwrócił się od szybujących kolosów, po tym jak jeden z niemieckich sterowców obsługujących pasażerską linię transatlantycką eksplodował na lądowisku w amerykańskim New Jersey. W katastrofie zginęło wówczas 35 osób.
Sterowce były wykorzystywane przez Niemców w okresie I wojny światowej. Jeden statek z kajzerowskiej floty powietrznej przydzielono Twierdzy Poznań. Halę dla zeppelina zbudowano w 1913 r. Stanęła w szczerym polu, na północ od fortów cytadeli. Jej drewniana konstrukcja miała ok. 170 m długości. Z żelbetu wykonano fundament pod rozsuwane potężne wrota oraz bloki ze stalowymi uchwytami służącymi do kotwiczenia sterowców.
Z potężnego hangaru ocalały do dziś właśnie wspomniane elementy betonowe. Część fundamentu w postaci łukowatego murku wystaje z trawnika pasa rozdzielającego jezdnie al. Solidarności biegnącej przez osiedle Winogrady. Widać go w pobliżu przejścia dla pieszych przy parkingu sklepu Kaufland. Wśród zieleni parku sąsiadującego z marketem warto zobaczyć inną atrakcję turystyczną: betonowe bloki z zachowanymi obręczami, do których mocowano niegdyś cumy powietrznych statków.
Więcej znajdziesz w
Polska Niezwykła wielkopolskie