U zbiegu ulic Mariana Buczka i Stefana Okrzei stoi nietypowy pomnik. Jest to zespawany z kolejowych szyn Pomnik Kolejarzy; przez wielu mieszkańców Piły uważany za najbrzydszy w mieście. Odsłonięty w 1973 r. pomnik jest poświęcony kolejarzom – pionierom odbudowy miasta.
W 1945 roku Piłę leżąca na przedpolu Wału Pomorskiego zamienioną w twierdzę bronił garnizon liczący 24 tys. żołnierzy niemieckich z 24 czołgami, ponad 180 działami, 100 moździerzami. Od 1 lutego 1945 r. 3 dywizje radzieckie pod dowództwem gen. Iwana Kuźmina toczyły przez 2 tygodnie zaciekłe walki o zdobycie Piły. 14 lutego ostatnie oddziały niemieckie zostały rozbite. W walkach o miasto zginęło 1372 żołnierzy radzieckich i 185 polskich. Straty niemieckie to ok. 7000 zabitych i 17 tys. wziętych do niewoli.
Miasto zostało zniszczone w 72 %. Już 4 dni później, 18 lutego do zniszczonego miasta przybyła z Bydgoszczy pierwsza grupa osadników polskich kolejarzy, którzy rozpoczęli później naprawę infrastruktury kolejowej w Pile. Pomnik doczekał się w 2009 r. odnowienia – oczyszczenia cokołu i pomalowania stalowych elementów.