Historia komunikacji tramwajowej w Łodzi sięga okresu, w którym miasto znajdowało się na terenie zaboru rosyjskiego. Dokładnie 23 grudnia 1898 r.uruchomiono w tym mieście (10 lat przed Warszawą) pierwszy tramwaj elektryczny (w Łodzi nie było tramwajów konnych). Początkowo były to tylko dwie bardzo krótkie linie, obejmujące swym zasięgiem centrum miasta. Z latami trakcja elektryczna i torowa rozrosła się w potężną sieć komunikacyjną tworzącą linie podmiejskie. Jedną z takich była linia łącząca Łódź z Aleksandrowem.
Uruchomiono ją 25 lutego 1910 r. Krańcówka w Aleksandrowie znajdowała się na ówczesnym rynku, obecnie Plac Kościuszki. Bilet na całej linii przed I wojną światową kosztował odpowiednio: I klasa - nie było takiej, II klasa - 36 kopiejek, III - 18 kopiejek, dzieci do pięciu lat nie zajmujące miejsca siedzącego - bezpłatnie. W okresie II wojny światowej do pierwszego wagonu mogli wsiadać tylko Niemcy.
Po 1948 r. linia została oznakowana numerem "44". Funkcjonowała nieprzerwanie do roku 1991, po czym ją zawieszono, a transport przejęły autobusy PKS. Niestety, w 1995 r. władze miejskie Aleksandrowa podjęły decyzję o nie wznawianiu działalności linii tramwajowej i rozpoczęto demontaż torów i sieci elektrycznej.... Pozostawiono mały fragment torów, dla potomnych, taką stalową pamiątkę świadczącą o tym, że kiedyś w Aleksandrowie jeździł tramwaj....