Karawaning (ang. Caravanning) to jedna z odmian turystyki związana z motoryzacją. Swoje początki wywodzi od cygańskich taborów z XIX w. To wówczas Romowie zaczęli na swoich wozach tworzyć mieszkalne nadbudowy. Pierwsze przyczepy mieszkalne powstały w ostatnim ćwierćwieczu XIX w. w Stanach Zjednoczonych i służyły swoim właścicielom w podróżach po mniej zagospodarowanych terenach. Z czasem firmy motoryzacyjne zaczęły budować pojazdy z myślą o szerszej grupie odbiorców.
Boom na przyczepy campingowe zaczął się w USA w latach 1920-1930. Wtedy też pojawiły się prawdziwe domy na kołach. W dobie wielkiego kryzysu pozwalały Amerykanom na zmianę miejsca zamieszkania i pracy. Mniej więcej w podobnym okresie karawaning pojawił się Europie. Lata po II wojnie światowej to okres dalszego postępu w tej dziedzinie. Skonstruowano między innymi samochody z mieszkalnym nadwoziem, tzw. kampery. Niezależność od przewoźników i organizacji turystycznych wpływały na rozwój tej zmotoryzowanej turystyki. Dziś jej wielbiciele skupieni są w wielu klubach i związkach oraz mają swoje cykliczne zloty i imprezy.
W Warce położonej nad Pilicą dużą wagę przywiązuje się do turystyki pobudzającej miejscową przedsiębiorczość. Na brzegu rzeki od wielu lat funkcjonuje ośrodek z polem biwakowym. Osoby prowadzące go wpadły na pomysł zorganizowania Muzeum Karawaningu, które pokazywałoby jego historię oraz prezentowało zgromadzone eksponaty. W 2009 r. nastąpiło otwarcie placówki, która po pewnym czasie przeniosła się do nowego obiektu. Do najciekawszych prezentowanych pojazdów należą amerykański kamper Winnebago z 1973 r. oraz przerobiony na pojazd turystyczny pożarniczy wóz marki Opel Blitz z lat 50. XX w. Nie brakuje również pojazdów produkowanych w dawnych „demoludach”.