Fabryki powstające w Łodzi w okresie jej rozwoju przemysłowego niejednokrotnie przybierały różne formy architektoniczne, często to było uwarunkowane również powierzchnią terenu na którym je wznoszono. Na dużych działkach budowano budynki niskie, a na małych wysokie. Przy zbiegu ulic Kilińskiego (nr 222) i Przybyszewskiego w Łodzi znajduje się właśnie jeden z takich potężnych budynków pofabrycznych, przypominający twierdzę.
Jest to dawna przędzalnia fabrykanta, kupca warszawskiego, honorowego konsula Włoch - Adama Ossera. Została ona wzniesiona w roku 1903 na wzór średniowiecznej warowni, w której architekt sprytnie połączył neogotyk z secesją. W okresie II wojny światowej okupant w tego typu budynkach uruchamiał produkcję na swoje potrzeby. Tak stało się również z fabryką Ossera. Po likwidacji m.in. ponad 50 tys. wrzecion, rozpoczął produkcję części do samolotów i samochodów. Był to przełomowy okres w pierwotnym przeznaczeniu manufaktury ponieważ po zakończeniu działań wojennych nigdy już nie uruchomiono w niej przędzalni.
Zakład upaństwowiono i funkcjonowała w nim bardzo znana Fabryka Osprzętu Samochodowego "Polmo". W roku 1998 uległ w pożarze kantor, który znajdował się od strony ul. Kilińskiego (arch. Szaia Margulies), był najmłodszym budynkiem wchodzącym w skład kompleksu fabrycznego. Obecnie była fabryka Adama Ossera jest własnością właściciela Domu Handlowego Valdi w Warszawie i czeka na remont.