Większość osób korzystających z usług Polskich Kolei Państwowych nie zwraca uwagi na infrastrukturę związaną z tym rodzajem transportu. A szkoda, bo znaczna jej część ma ponad stuletnią historię. Wiele z dworców kolejowych oraz towarzyszących im budowli powstała jeszcze w XIX wieku, gdy rodziła się kolej żelazna. Przez dziesiątki lat traktowano te obiekty po macoszemu, przebudowując je w nijakim stylu albo rozbierając je całkowicie. A przecież są to zabytki naszej kultury, przykłady sztuki architektonicznej dawnych budowniczych.
Dziś, co ciekawsze obiekty są remontowane i stają się wizytówką nie tylko PKP, ale i miejscowości, w których się znajdują. Jeden z najpiękniejszych zabytków budownictwa kolejowego zobaczyć można w Żyrardowie. Tutejszy, nawiązujący do architektury baroku dworzec powstał najprawdopodobniej na desce kreślarskiej inż. arch. Romualda Millera, od 1918 r. naczelnika Wydziału Budownictwa Warszawskiej Dyrekcji PKP. Przypuszczalnie jego autorstwa, we współpracy z innym doskonałym architektem Bronisławem Brochowicz-Rogóyskim, jest także wieża ciśnień przy dworcu w Żyrardowie. Powstała w około 1925 r. w miejscu zniszczonej w czasie walk I wojny światowej budowli. Nieczynny od wielu lat obiekt, odwołujący się także do barokowego stylu, czeka na zagospodarowanie.