Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!
Strona główna ciekawe miejsca zabytki: zabytki techniki Droga nadmorska "autostrada słońca"

Władysławowo

Droga nadmorska "autostrada słońca"

Droga powstała w latach 1921-1931. Na decyzję o budowie niewątpliwie miały wpływ takie czynniki jak katastrofalny stan infrastruktury na wybrzeżu oraz kłopoty z przewiezieniem zaopatrzenia wojskowego podczas wojny polsko-bolszewickiej 1919-1921. Taki stan rzeczy bez wątpienia miał negatywny wpływ na rozwój gospodarki, turystyki i ewentualną obronę tego rejonu.

Pospiesznie wybudowano kolej o charakterze wojskowym Puck-Hel, a następnie rozpoczęto budowę drogi wzdłuż brzegu morza. Miała ona biec od linii kolejowej ku granicy z Niemcami. Budowa tak zwanej Drogi Nadmorskiej miała łączyć Wielką Wieś z Jastrzębią Górą i Karwią. Drogę na długości 9 km w rejonie Wielkiej Wsi i Jastrzębiej Góry wykonano z bazaltu spajanego asfaltem. W tym rejonie, nawet jak na obecne warunki, jezdnia ma całkiem niezłe parametry, ma szerokość 8 m oraz dwa pobocza po 4,5 m. Jak widać w czasie budowy dość znacznie wybiegnięto w przyszłość, ale to prawdopodobnie wynikało raczej z potrzeb transportu ciężkiego sprzętu wojskowego.

Na to, iż głównym użytkownikiem drogi miało być wojsko wskazują również inne cechy takie jak:
- nawierzchnia przystosowana do transportu ciężkiego (cecha charakterystyczna dla dróg budowanych w rejonie fortyfikacji Odcinka "Sarny" na Polesiu),
- łagodne zakręty i szerokie pobocza są korzystne dla układania torów kolejowych,
- wschodni kraniec drogi poprowadzono tak, aby pozwalał w łatwy sposób dołączyć nową bocznicę do istniejących torów,
- odcinek o lepszych parametrach (bazaltowa nawierzchnia i szerokie pobocze) kończy w miejscu dogodnym do obrony (skraj wzniesienia z osadą Jastrzębia Góra dominuje nad Karwieńskimi Błotami oraz ówczesną granicą z Niemcami,
- przepust-tunel długości 55 m, który zbudowano w wyniku zasypania wąwozu Ródnik ma masywną żelbetową konstrukcję, a jego profil jest identyczny jak w podziemnych chodnikach ówczesnych fortyfikacji (trafić do niego można z wejścia na plażę nr 15),
- jednostkę wojskową ulokowano w osadzie Cetniewo. Natomiast na odcinku Jastrzębia Góra - Karwia droga jest węższa i wykonano ze żwiru i tłucznia.

Drogę nazywano "autostradą słońca", "autostradą nadmorską" lub 'bulwarem morskim". Kiedy ją budowano, teren był otwarty i wówczas uważano ją za jedną z najpiękniejszych w Polsce. Obecnie "bulwar morski" stanowi zabytek techniki drogowej i ogólnie jest w dość dobrym stanie. Niestety na kilkunastu odcinkach droga jest już zakryta asfaltem. Klimatu niemal stuletniej arterii również nie dodają ewentualne naprawy, ubytki również zalewa się asfaltem, a nie poprawia ułożenia kostki.

Droga nadmorska to odcinek drogi nr 15 między Karwią, a Władysławowem.

Zaproponował: michhs

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na