Firma Jana Arkuszewskiego została założona w 1889 roku w Łodzi. Początkowo jako biuro techniczne, z upływem czasu i w miarę rozwoju przekształcona w mechaniczny zakład ślusarski. Od 1903 r. jako Fabryka Maszyn - J. Arkuszewski w Łodzi. Początkowo zakład mieścił się przy ulicy Wólczańskiej 198 i należał do Jana Arkuszewskiego. Taki stan rzeczy trwał do roku 1896, kiedy to właściciel zakupił nieruchomość przy ul. Św. Jadwigi 5 (obecna ul. Nowa 5).
Tutaj została wzniesiona fabryka zaprojektowana przez arch. Franciszka Chełmińskiego. W 1809 r. zbudowano budynek mieszczący ślusarnię, kuźnię, kantor, biuro kreślarskie i stróżówkę. Wjazd znajdował się od ulicy Przejazd. W tym okresie wartość nieruchomości wzrosła trzykrotnie. Powrót stryjecznego brata, Kazimierza Arkuszewskiego z Niemiec, doprowadził do dynamicznego rozwoju firmy. Jako inżynier-technolog, swoim doświadczeniem i wiedzą doprowadził do "rozkręcenia" interesu.
Przedsiębiorstwo zajmowało się wytwarzaniem aparatury do centralnego ogrzewania, wentylacji, wodociągów, kanalizacji, kamer dezynfekcyjnych, łaźni, pralni i kuchni, itp. Istniały oddziały w Odessie, Kijowie, Rostowie nad Donem, Moskwie, Petersburgu. Arkuszewscy zatrudniający w końcu XIX w. zaledwie 16 robotników, rozporządzali w latach 1903 - 1904 liczbą około 200 osób. Mimo dalekosiężnych planów, nie zrealizowano budowy odlewni żelaza.
Po rewolucji 1905 r. i lokaucie w końcu 1906 r. zanotowano znaczny spadek zapotrzebowania na ich wyroby. W 1911 r. Arkuszewscy sprzedali zakład przy ul.Św. Jadwigi 5 Rudolfowi Planerowi. Postanowili już wcześniej zainwestować w nieruchomości, zakupując działki przy ul. Św. Jadwigi 7 oraz Przędzalnianej 4 i 6. Kilka lat wcześniej, w 1906 r. Kazimierz Arkuszewski nabył majątek z pałacem w Pilicy. Zainwestował w firmę w Lublinie, pod nazwą Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz. Specjalnością jej były m. in. urządzenia dla gorzelni. browarów, cukrowni itp. W latach 20-tych rozpoczęto tutaj produkcję samolotów.
Jan i Kazimierz Arkuszewscy byli aktywnymi członkami Sekcji Technicznej przy Łódzkim Oddziale Towarzystwa Popierania Rosyjskiego Przemysłu i Handlu. I jak się okazało, byli jednymi z nielicznych polskich przemysłowców, którym się powiodło.