Regulację Noteci przeprowadzono na przełomie XIX i XX w. Jej odcinek od Nakła do Krzyża został skanalizowany. Płynącą serpentynami rzekę wyprostowano, wykonując w tym celu ponad 100 przekopów. Ponieważ w wyniku tych zabiegów obniżył się jej poziom, konieczna stała się budowa stopni spiętrzających. Powstało 14 stopni wodnych ze śluzami – na Noteci Leniwej (od Nakła do Ujścia) zbudowano trzy, na Noteci Bystrej (Od Ujścia do Krzyża) – 11.
Pierwszym zespołem stopnia wodnego jest śluza nr 9 Nakło Zachód, a przedostatnim stopień piętrzący nr 21 Drawsko, położony na zachód od Drawskiego Młyna. Powstał w 1898 r. na 171 km drogi wodnej E70 Wisła-Odra. W jego skład wchodzą: jaz z przepławką dla ryb, śluza komorowa o napędzie ręcznym, spory budynek mieszkalny po jednej stronie śluzy i mniejszy, administracyjny wraz z budynkiem gospodarczym, po jej drugiej stronie. Pięknie widoczny z tego miejsce jest most kolejowy nad Notecią linii 351 relacji Szczecin – Poznań (km 170,38)
Warto wiedzieć: W okresie międzywojennym śluza nr 21 na Noteci wchodziła w skład polskiej placówki granicznej. Znajdował się tutaj kamień graniczny F 019.