Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Kurów

Most przez Dunajec

Most przez Dunajec w Kurowie jest konstrukcją wyjątkową. Jego 200-metrowe przęsła główne są jednymi z najdłuższych przęseł o konstrukcji typu “extradosed” w Polsce i w Europie. Extradosed to w dużym uproszczeniu połączenie konstrukcji wantowej i sprężonej. W momencie otwarcia mostu dłuższe przęsła tego typu w Polsce posiadały tylko 2 obiekty - most na obwodnicy Ostródy (206 m) i most przez Wisłę pod Kwidzynem (204 m).

Most zastąpił starą przeprawę wybudowaną w latach 1938-1940. Stary most był zbyt wąski i wpisany w bardzo ostry i niebezpieczny zakręt, dlatego też zarządzająca drogą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o budowie mostu w nowym przebiegu. Prace studialne rozpoczęły się w 2008 roku i były prowadzone przez biura projektowe Promost i MP-Mosty. Budowa mostu musiała uwzględniać skomplikowane warunki środowiskowe związane z funkcjonowaniem zbiornika retencyjnego w Rożnowie oraz siedliskami dzikich zwierząt.

Ostatecznie powstało łącznie 16 wariantów nowego mostu. Ostateczny projekt został wykonany przez zespół projektantów z biura Sweco kierowany przez inżyniera Macieja Olejarczyka. Z ramienia inwestora prace projektowe nadzorował inż. Krzysztof Urbański, z inicjatywy którego powstał punkt widokowy na przyczółku starego mostu, wyremontowana została zabytkowa kapliczka św. Jana Nepomucena a nowy most został wyposażony w szeroką ścieżkę rowerową oraz nowoczesny system monitoringu. Projekt technologiczny opracowany przez inż. Krzysztofa Topolewicza umożliwił wybudowanie mostu metodą nasuwania podłużnego, bez konieczności wykonywania kłopotliwych rusztowań. Most został wybudowany przez firmę Banimex z Będzina pod kierownictwem inż. Szczepana Michna.

Otwarcie mostu miało miejsce 25 października 2021 roku, a dokonał go minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Budowa przeprawy pochłonęła blisko 205 mln zł. Wyjątkowa konstrukcja mostu została nagrodzona prestiżowymi nagrodami branżowymi: "Dzieło Mostowe Roku 2020/2021" przyznaną przez Związek Mostowców RP oraz nagrodą główną w Konkursie Mostowym im. Maksymiliana Wolfa organizowanym przez czasopismo "Mosty"

Zaproponował: urbeck

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na