Majestatyczny kościół farny górujący nad miastem zbudowany został w stylu tzw. gotyku nadwiślańskiego. Charakterystyczne dla tej regionalnej odmiany stylu gotyckiego były m.in. kościoły dwunawowe lub bazyliki ze stosunkowo niskimi nawami bocznymi. Do wykonania detali architektonicznych ceglanych świątyń wykorzystywano ciosy kamienne. Okna i portale były na ogół dwudzielne.
Początek budowy fary przypadł zapewne na lata 60. XV w. Bogate wyposażenie wnętrza pochodzi głównie z okresu baroku. 23 września 1991 r. na północnej ścianie prezbiterium odkryto malowidła ścienne. Freski datowane są na początek XVI stulecia.
W kaplicach bocznych znajdują się dwa monumentalne obrazy Jakuba Charzyńskiego z 1629 r.: Pokłon Trzech Króli i Zwiastowanie, pierwotnie wykonane dla katedry włocławskiej. Szczególnie interesujący jest fakt, że w obrazach tych zastosowano tzw. aktualizację, tzn. umieszczono postaci i miejsca współczesne malarzowi. W ten sposób w roli monarchów składających hołd Dzieciątku wystąpili król Zygmunt III Waza i królewicz Władysław.