W zakolu Wisły, naprzeciwko wzgórza wawelskiego wzrok przykuwa monumentalna współczesna budowla - wynik pracy japońskiego architekta Arata Isozaki. Konstrukcja dachu bryły przypomina fale płynące z nurtem rzeki. Motyw meandrującej wody nawiązuje do japońskiego drzeworytu z serii 36 widoków góry Fudżi autorstwa Hokusai - dzieła przedstawiającego niesioną przez gigantyczną falę łódź rybacką. Z lekkością formy dachu kontrastuje szklano-kamienna elewacja budynku.
To jedno z nielicznych miejsc w Polsce, gdzie Japonia zagościła na stałe. Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" powstało w 1994 r. z inicjatywy Fundacji Kioto-Kraków, założonej przez Krystynę Zachwatowicz i Andrzeja Wajdę. Fundusze na budowę centrum pochodziły z Japonii, gdzie zorganizowano kwestę. Dzięki dziesiątkom tysięcy ofiarodawców zebrano ponad milion dolarów. Na rosnące zainteresowanie polskim projektem nie pozostał obojętny także japoński rząd, który przekazał kolejny milion.
Reżyserska fascynacja narodziła się już 50 lat wcześniej. Wówczas to młody Wajda zobaczył w Krakowie kolekcję japoników, zebraną przez krytyka sztuki i podróżnika Feliksa Jasieńskiego (1861-1929), znanego pod pseudonimem Manggha, który poświęcił całe życie na zgłębianie wiedzy o Kraju Kwitnącej Wiśni, chociaż nigdy nie był w Japonii. Głównym celem działalności fundacji jest promocja japońskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego przez organizację seminariów, koncertów, wernisaży i spektakli teatralnych. W surowych wnętrzach honorowe miejsce zajmuje słynna kolekcja Jasieńskiego. Wystawa "Manhggha - dawna sztuka japońska" prezentuje m.in. drzeworyty, zbroje samurajskie i porcelanę. Ekspozycja jest sukcesywnie zmieniana, bowiem nie sposób pokazać naraz kilkudziesięciu tysięcy przedmiotów.
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26, tel. 012 267 27 03
www.manggha.krakow.pl