Najdłuższym w Polsce mostem łukowym bez filarów w nurcie rzeki i jednocześnie drugim najszerszym na Wiśle jest most Kotlarski, zaprojektowany przez Witolda Gawłowskiego. Oficjalnie otwarto go w grudniu 2001 r. - w tym też roku znajdował się na 20 miejscu na świecie pod względem długości tego typu mostów. Długość stalowego przęsła to aż 166 m. Wysokość obiektu mierzona pomiędzy osiami łuków górnych i dolnych wynosi odpowiednio 18 i 14 m. Do budowy zużyto 5000 ton stali oraz betonu. Na pomoście o szerokości 36,84 m są dwa pasy tramwajowe, dwie dwupasmowe jezdnie, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Między łukami wewnętrznymi, w osi, znajduje się obszar przeznaczony pod budowę torowiska szybkiej kolei miejskiej.
Nowoczesna konstrukcja kształtem przypomina soczewkę. Projekt był wielką inwestycją Krakowa, która kosztowała kilkadziesiąt milionów złotych. W związku z pracami zlikwidowano dwie stacje kolejowe - położoną po prawej stronie rzeki Kraków Wisła oraz po lewej stronie Kraków Grzegórzki. Utworzono przestrzeń dla przedłużenia Trasy Centralnej, której elementem stał się most Kotlarski. Dzięki temu centrum miasta połączono z południowymi dzielnicami: Grzegórzkami (ul. Kotlarska) i Podgórzem (ul. Zabłocie). Trasa poprowadzona przez most ma 641 m długości.
Więcej znajdziesz w
Polska Niezwykła małopolskie