Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Kowary

Tunel pod Drogą Głodu

W połowie XIX w., gdy w okolicy Kowar zaczęło upadać tradycyjne dotąd tkactwo, tysiące ludzi pozostały bez pracy. Zapanował powszechny głód, który władze postanowiły zażegnać, organizując słabo opłacane roboty publiczne. Za groszowe wynagrodzenie i bochenek chleba dziennie zastępy robotników podjęły trud budowy drogi z Kowar do Kamiennej Góry. Trakt po dwóch latach prac ukończono w 1857 r. Górska droga wspięła się na Przełęcz Kowarską (727 m n.p.m.), oddzielającą Karkonosze od Rudaw Janowickich. Połączyła niedostępne dotąd rejony gór, a głodującym rodzinom dała możliwość przeżycia. Do dziś nosi nazwę Drogi Głodu. Na przełęczy, w wysokiej skarpie pobocza stoi kamienny słup upamiętniający budowę drogi.

Wąski stary trakt na Przełęczy Kowarskiej krzyżuje się z młodszą od niej kolejową arterią. Bez mała 100 m poniżej przełęczy wykuto w 1905 r. tunel dla linii kolejowej Jelenia Góra-Kamienna Góra. Ma 1025 m długości i jest jednym z najdłuższych w Polsce. Dawniej przejażdżka pociągiem zmierzającym na Przełęcz Kowarską była turystyczną atrakcją. Niestety dziś pociągi nie wjeżdżają w czeluść tunelu. Jak to w PKP bywa, linię ze względu na nierentowność zamknięto. Wydeptana pomiędzy szynami ścieżka służy mieszkańcom jako doskonały skrót w drodze z Kowar do pobliskiego Ogorzelca. Stając u wylotu tunelu próżno szukać światełka na drugim końcu - wyrobisko ma łukowaty przebieg.

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na