Chyba żaden inny polski pojazd nie zyskał takiej sławy, jak kultowy motocykl junak. Produkowano go w latach 1960-1965 w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, na terenie dawnej fabryki motoryzacyjnej Stoewer Werke przy al. Wojska Polskiego 186.
Junak był w Polsce tym, czym w Stanach Zjednoczonych słynny harley. Był motocyklem cięższego kalibru; charakterystyczny mocny klang jego silnika o pojemności 350 cm3 budził respekt. Można nim było mknąć nawet 150 km/h. Niezłe jak na owe czasy osiągi pozwalały polskim motocyklistom pokonywać w międzynarodowych zawodach Niemców na ich osławionych BMW! Łącznie w Szczecinie wyprodukowano ponad 90 tys. Junaków, które zostawiały daleko w tyle inne współczesne polskie konstrukcje - SHL, WFM, a nawet późniejsze WSK. Produkcji zaniechano, gdyż w drugiej połowie lat 60. XX w. Polacy zaczęli przesiadać się do aut. Maszynę doceniono w pełni 30 lat później, gdy samochody spowszedniały, a stare motocykle zyskały w oczach kolekcjonerów i miłośników motoryzacji.
Kolekcja dawnych wyrobów SFM znajdowała się na terenie zakładów, przemianowanych po 1965 r. na Fabrykę Mechanizmów Samochodowych Polmo. Firma niedawno zbankrutowała, a junaki, w tym także rarytasy - modele z wersji, które nie weszły do seryjnej produkcji - prawdopodobnie znajdą się w zbiorach Muzeum Techniki i Komunikacji, organizowanego w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Niemierzyńskiej 18a. Warto by takie ciekawe miejsce powstało. Dziś w Szczecinie junak jest jedynie atrakcją wystawy zatytułowanej Codzienność historii w oddziale Muzeum Narodowego przy Wałach Chrobrego 3.