Początki komunikacji publicznej między Ustką i Słupskiem sięgają lat 40-tych XIX wieku. Wtedy między tymi miejscowościami zaczęły regularnie kursować dyliżanse. Kolej zbudowano dopiero w 1878 roku, bo wcześniej niemieccy stratedzy bali się, że w przypadku wojny mogłyby ją ostrzeliwać z morza wrogie okręty. W 1878 roku powstał w tym miejscu także pierwszy dworzec. Przed budową wykopano nowe koryto dla Słupi, bo pierwotnie płynęła ona z drugiej strony budynku i oddzielałaby go od wsi.
Obecny kształt dworzec zawdzięcza przebudowie z lat 1909-1911, kiedy to zbudowano bezpośrednią linię kolejową z Ustki do Sławna i przeprowadzono nad nią wiadukt drogowy. Przed I wojną światową, w latach świetności kolei, na dworcu w Ustce przeładowywano blisko ćwierć miliona ton ładunków i odprawiano po 50 tys. pasażerów rocznie. Bilet na trasie Słupsk Ustka w pierwszych latach po otwarciu połączenia kosztował w przeliczeniu na dzisiejsze zarobki około 70 zł.