Hutę żelaza w Chlewiskach uruchomiono w latach 1890-1892. W owych czasach był to duży zakład, wytapiano do kilkunastu ton surówki dziennie. Ruda pochodziła z najbliższej okolicy, a maszyny napędzała woda z rzeczki. Zakład działał do 1940 r. Po półwieczu stał się szacownym zabytkiem. Chlewiska były ostatnim miejscem w Europie, gdzie do wytopu używano węgla drzewnego. Huta pełni obecnie rolę muzeum. Odkrywanie tajemnic techniki można połączyć z wrażeniami estetycznymi. Z górnego pomostu roztacza się wspaniały widok.
W Chlewiskach warto też zatrzymać się na weekend. Dawny dwór Chlewickich zaadaptowano na luksusowy zespół wypoczynkowy Manor House. Regeneracji sił służą spacery wśród parkowego starodrzewu, łowienie ryb lub doskonalenie umiejętności jazdy konnej.
Huta Żelaza w Chlewiskach (opiekun p. Stanisław Turek),
ul. Partyzantów 4, tel. 048 628 71 93
Manor House
ul. Czachowskiego 56, tel. 048 628 70 61
www.manorhouse.pl
Więcej znajdziesz w
Polska Niezwykła mazowieckie
Chlewiska – zabytkowa huta żelaza. Dziewiętnastowieczny zakład wybudowany przez Francuskie Towarzystwo Metalurgiczne w latach 1882-1892. Początkowo należała do rodziny Platerów, po czym została przejęta przez spółkę Akcyjną Handlowo-Przemysłową „Elibor”. Dziś największą atrakcję stanowi zespół wielkopiecowy - jedyny tego typu obiekt w Polsce i jeden z nielicznych w Europie.
Huta była ostatnim zakładem w Europie Środkowej pracującym w oparciu o węgiel drzewny. Rudę do produkcji uzyskiwano z szybów i kopalń a węgiel drzewny uzyskiwano poprzez zwęglanie drewna.
W 1960 roku zabytkowy zakład pod swoją opiekę przejęło Muzeum Techniki.
Z powodu zlikwidowania Muzeum Przemysłu w dawnych Zakładach Norblina w Warszawie, do Chlewisk przeniesiona została obszerna kolekcja zabytkowych samochodów polskich i zagranicznych, która aktualnie jest magnesem dla turystów przebywających w okolicy. Tytuł wystawy brzmi „Najbardziej popularne samochody i motocykle XX w.” i można na niej zobaczyć m.in.: Tatra 57, Citroen BL 11, przedwojenne Polskie Fiaty 508, Syrenę prototyp z 1955 roku i Warszawę 223 Kombi.
Na terenie zakładu stoi wieża, z której rozpościera się wspaniały widok na zabytkową hutę i okolicę.(AniaiJurek)