Podczas jednego z urlopowych dni postanowiłem wybrać się na przejażdżkę w Łodzi zabytkowym tramwajem Konstal 5N+5ND (numery boczne 337 i 644) na linii 43. Było to dla mnie jak powrót do przeszłości, do młodzieńczych lat....
W środku wagonu drewniana podłoga (żebrowana), drewniane siedzenia, stanowisko motorniczego - stojące (ewentualnie do siedzenia wysoki stołek na trójnogu) kilka przełączników, dwie korby którymi wprowadzał w ruch ten wehikuł czasu. Obsługa konduktorska w każdym wagonie. Ubrana w zabytkowe stroje, sprzedają bilety, zamykają i otwierają ręcznie drzwi. Dźwięk gonga (pociąganego za sznurek) - odjeżdżamy! Tramwaj zatrzymuje się na każdym liniowym przystanku, wsiadają kolejni pasażerowie. Widać na ich twarzach uśmiech i podziw. Nie ma co się dziwić, dla nie których jest to pierwszy kontakt w życiu z takim zabytkiem. Jedziemy dalej.... przez okna widać starą, zabytkową zabudowę miasta... koła piszczą, ramki w oknach drżą. Przechodnie telefonami robią zdjęcia. Mijamy rogatki Łodzi. Trasa wije się wśród malowniczych pól, przebiega również przez zabytkowy most nad Nerem. Dojeżdżamy do Lutomierska, krótka przerwa i powrót do Łodzi...
Nie ukrywam, że przejażdżka tym tramwajem była dla mnie i innych niesamowitą frajdą. Zabytkowy skład kursuje w Łodzi od roku 2003, choć pierwotnie była to linia "0" (trasa była krótsza). Pomysł uruchomienia takiego zabytkowego składu narodził się w Klubie Miłośników Starych Tramwajów i MPK-Łódź. Linię obsługują wolontariusze z KMST. Opłata obowiązuje wg. taryfy Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi. Zabytkowy tramwaj kursuje od 1 lipca do 2 września. Jest to obecnie najbardziej malownicza i najdłuższa trasa w Polsce ( jedną stronę skład pokonuje trasę o długości 22,7 km.).
A teraz może trochę o samej historii zabytkowego taboru szynowego linii 43. Wagon silnikowy 5N został wyprodukowany w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal-Chorzów w roku 1961. Swoją "służbę" na torach pełnił w latach 1961-1983. W roku 1990 został poddany odrestaurowaniu - nr. boczny 100. W roku 2003 przywrócono mu oryginalny numer boczny 337. Wagon doczepny typu 5ND został wyprodukowany w roku 1960 w Fabryce Wagonów - Świdnica. Eksploatowany liniowo w latach 1960-1983. Kompletnemu remontowi poddano go w roku 1990 - nr. boczny 504. W roku 2003 przywrócono mu oryginalny numer boczny 664.
Wszystkim odwiedzającym Łódź w okresie wakacyjnym polecam wycieczkę - przejażdżkę tym zabytkowym tramwajem. Więcej informacji można znaleźć na stronie http://www.kmst.pl/
Ważna informacja: Obecnie linia jest zawieszona!