Turystów odwiedzających jeleniogórski rynek może zainteresować stojący na fragmencie torów przy ratuszu czerwony tramwaj. Znajduje się tu od czerwca 2005 r. i ma przypominać, że Jelenia Góra, Cieplice, Sobieszów i Podgórzyn miały przez kilkadziesiąt lat komunikację tramwajową, ale przede wszystkim pełni rolę kiosku z pamiątkami, pocztówkami, mapami.
Na pomysł sprowadzenia tego tramwaju i jego wykorzystania wpadł Cezary Wiklik – dziennikarz, fotograf, autor wielu wydawnictw o Jeleniej Górze i regionie. Tramwaj pochodzi z 1956 r. i jeździł po Poznaniu, ale podobny typ kursował po jeleniogórskich ulicach do kwietnia 1969.
Pierwsze tramwaje w Jeleniej Górze pojawiły się w 1897 r. Wcześniej, 19 grudnia 1895 r., powstało tramwajowe przedsiębiorstwo Hirschberger Thalbahn GmbH (Kolej w Kotlinie Jeleniogórskiej, Sp. z o.o.), które w maju 1896 r. uzyskało pozwolenie na budowę linii. Miała ona połączyć Jelenią Górę z uzdrowiskiem w Cieplicach. 10 kwietnia 1897 r. pierwszy wóz tramwajowy o napędzie gazowym wyruszył w trasę. Jelenia Góra nie miała wówczas własnej elektrowni i rozwiązanie napędu wzorowane było na pojazdach, które od 1894 r. jeździły w Dessau.
Kłopoty eksploatacyjne tramwajów gazowych spowodowały, że ostatni pojazd 7 listopada 1899 r. zjechał do zajezdni. Już wcześniej zaczęto przygotowywać się do zmian; na całej trasie: założono sieć trakcyjną, zmniejszono rozstaw torów z 1450 mm do 1000 mm, przebudowano tabor na elektryczny. Już 9 lutego 1900 r. pierwszy z tramwajów elektrycznych przejechał trasę Jelenia Góra – Cieplice – Sobieszów liczącą 11,42 km. Powodzenie, jakim cieszyła się linia tramwajowa wśród mieszkańców, kuracjuszy cieplickich i turystów, w znacznym stopniu stymulowało jej rozwój.
W 1911 r. otwarto nowy odcinek – odgałęzienie z Cieplic do Podgórzyna Dolnego, a w 1914 linię tę przedłużono do Podgórzyna Górnego. Kryzys w latach 30. XX w. nie pozwolił na kolejne przedłużenie linii tramwajowej do Przesieki. Jednocześnie rosła już konkurencja ze strony autobusów. W 1945 r. utworzono przedsiębiorstwo „Kolej Elektryczna w Jeleniej Górze”, zmienione w latach 50. na MPK. Z pozostawionego niemieckiego taboru korzystano do 1959 r., który wymieniono na produkowane w Chorzowie wozy silnikowe i w Świdnicy wagony doczepne.
W latach 60. podjęto decyzję o stopniowej likwidacji połączeń. W grudniu 1964 r. tramwaje przestały jeździć na odcinku z Cieplic do Podgórzyna, w czerwcu 1965 – z Cieplic do Sobieszowa. Ostatni pożegnalny kurs tramwaju z Jeleniej Góry do Cieplic odbył się 28 kwietnia 1969 r. Nastała era autobusów miejskich. Ciekawym zbiegiem okoliczności jest fakt, że spółka, która w 1896 r. uzyskała koncesję na transport miejski tramwajami, miała ją na 70 lat. Tramwaje – naprzód gazowe, później elektryczne – kursowały po Jeleniej Górze i okolicznych miejscowościach przez 72 lata.