Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!
Strona główna ciekawe miejsca zabytki: zabytki techniki Leśna Kolejka Wąskotorowa Lipa - Biłgoraj

Lipa

Leśna Kolejka Wąskotorowa Lipa - Biłgoraj

Kolejka ta istniała w latach 1941 – 1984. Służyła ona głównie do przewozu drewna. Przewożono nią też czasami inne materiały lub ludzi pracujących w Lasach Janowskich przy wyrębie lasu. Swoją historię kolejka ta zaczyna w roku 1941 a zaczęli ją niemieccy okupanci. Po ustabilizowaniu się sytuacji na terenach okupowanych, Niemcy przystąpili do eksploatacji podbitych terenów. Wtedy właśnie niemiecki zarząd Lasów Janowskich zaczął rabunkową gospodarkę tych lasów. W roku 1941 powstał w tym celu tartak w Lipie oraz rozbudowana została nasycalnia podkładów kolejowych, która istniała już przed wojną i istnieje aż do dziś.

Równocześnie z powstaniem tartaku Niemcy zaczęli budowę tej wąskotorowej kolejki. W tym początkowym okresie działalności tej kolejki rozstaw torów wynosi 600 mm. Do końca 1941 r trasa kolejki miała już długość 5 km. W tym okresie przy stacji PKP w Lipie zbudowano kuźnię, lokomotywownię, biura i tory manipulacyjne do obsługi tej kolejki. W roku 1942 trasa kolejki wynosi już 11 km a w roku 1943 torowisko dobiegło aż do Łążka Ordynackiego i miało wtedy długość 20 km. W tym okresie pojawiły się na trasie kolejki lokomotywy spalinowe Mercedes-Benz.

W tym okresie wojny w Lasach Janowskich działały bardzo silne oddziały partyzanckie, które podczas jednej z akcji spaliły całkowicie lokomotywę i wagony. Na miejsce zniszczonego taboru została przywieziona nowa lokomotywy Deutz i Mercedes – Benz. W roku 1944 okupanci wycofali się z tych ziem i kolejkę przejęli Polacy. W tym czasie została odbudowana nasycalnia podkładów i tartak, które zostały częściowo zniszczone podczas działań wojennych. W roku 1945 zdecydowano o tym, aby trasa kolejki została przedłużona aż do Biłgoraja, gdzie miała się połączyć z już istniejącą kolejką wąskotorową, która łączyła Biłgoraj ze Zwierzyńcem. Kolejkę tę zbudowali jeszcze na początku XX wieku Austriacy a rozbudowali Rosjanie.

Planowa rozbudowa kolejki zaczęła się w roku 1946 a ukończona została w roku 1952 i wtedy właśnie została doprowadzona aż do Biłgoraja. W latach 1946 -1951 tabor został wzbogacony o kolejne parowozy, motowozy, platformy i wózki kłonicowe. W 1955 roku stopniowo wycofywane są stare parowozy a na ich miejsce przywiezione lokomotywy spalinowe i parowozy nowszej generacji. Lata pięćdziesiąte to złoty okres dla działalności tej leśnej kolejki wąskotorowej. Pociągi z drewnem były odprawiane w tym okresie nawet dwukrotnie w ciągu dnia a w porze letniej kursowała drezyna z pracownikami, którzy mieli za zadanie gaszenie pożarów w lesie.

Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił stopniowy upadek tej kolejki. Na początku rozebrano torowisko od Biłgoraja do Bukowej. Następnym rozebranym odcinkiem był odcinek z Bukowej do Szklarni. Odcinek z Lipy do Szklarni używany był do roku 1984 a został on rozebrany w roku 1988. Niedawno w Lipie, gdzie kolejka zaczynała swój bieg zrodził się pomysł aby choć małą część trasy tej kolejki odnowić i wozić nią turystów

Zaproponował: marqobiker

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na