Istniejąca do dnia dzisiejszego, monumentalna brama pałacowa stworzona została pod koniec XVII w. wg projektu nadwornego architekta królewskiego – Augustyna Locciego. Tworzą ją dwa kamienne filary, zwieńczone alegorycznymi rzeźbami: męską i kobiecą. Postać męska przedstawia wojownika w zbroi, z paludamentem narzuconym na ramiona i w szyszaku na głowie, trzymającego w jednej ręce włócznię, a drugą wspierającego się na armacie.
Zarówno postać wojownika, jak też towarzyszące mu atrybuty wojenne, wskazują na polskie wyobrażenie boga siły i wojny, który to nie miał już być gniewnym wojownikiem z Olimpu, lecz rycerzem obdarzonym – jak król Jan III – cnotą odwagi waleczności, który wojnę traktuje nie jako walkę napastniczą, lecz jako jedną z „potrzeb”. W tym miejscu warto przypomnieć, iż król przyrównywany był niejednokrotnie do mitycznego Marsa.
Postać kobieca odziana jest w długą, powłóczystą szatę i ozdobny płaszcz, spadający z ramion na plecy. Trzymana przez nią palma oraz postument, o który jest wsparta, wskazują iż przedstawia ona boginię pokoju i pomyślności – Pax. Palma bowiem – wśród wielu symbolicznych znaczeń – jest uznawana od czasu antyku za oznakę tryumfu i dobrobytu oraz sprawiedliwości i radości z uzyskanego pokoju. Umieszczenie na zwieńczeniu słupów bramy postaci Marsa i Pax miało zapewne w intencji króla Jana III Sobieskiego wyrazić, że tytułem dla korony były dla niego sukcesy militarne, a największą jego zasługą jako króla-zwycięzcy zapewnienie Rzeczypospolitej trwałego pokoju.
Słupy i przypory bramy pałacowej w Wilanowie również ozdobiono stosownymi elementami dekoracyjnymi o określonym znaczeniu symbolicznym. Na obu filarach wyrzeźbiono antyczne zbroje, symbolizujące cnoty rycerskie króla-wojownika. Pośrodku zaś umieszczono tarcze herbowe rodu Sobieskich - „Janina”. Widoczne na filarkach przypór wyobrażenia niedźwiedzi pojawiły się jako ostatnie w wystroju rzeźbiarskim bramy pałacowej. Są one typową barokową aluzją do cech osobowych króla. Można więc zaryzykować stwierdzenie, iż wilanowska brama, będąc pełnym dostojeństwa wjazdem na dziedziniec królewskiej rezydencji, stała się symbolem cnót jej gospodarza, pomnikiem jego chwały wojennej i zasług dla pokoju oraz szczególnego rodzaju porta triumphalis Jana III Sobieskiego.