Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Grotów

…gdzie sterowce z tamtych lat

Zagubiona pośród Puszczy Noteckiej wieś posiada na swym terenie prawdziwą ciekawostkę. Jest nią głaz z tablicą upamiętniającą przelot osławionego podróżą dookoła świata sterowca „Graf Zeppelin”. Nie był to wprawdzie „ten” lot a inny, o wiele krótszy, mimo to musiał pozostawić po sobie niezatarte wrażenie. Nic dziwnego – olbrzymie, z górą trzystumetrowe cygaro 9 września 1930 r. przemieszczało się zaledwie kilkaset metrów nad Modderwiese (taką nazwę nosił Grotów do 1945 r.).

Zanim Ferdynand graf von Zeppelin zarejestrował w 1895 r. patent „kierowanego statku powietrznego” , nad podobnym wynalazkiem pracowali Francuzi Meusnier (1784-projekt wydłużonego balonu sterowanego z podwieszoną gondolą) i Giffard, którego konstrukcja po raz pierwszy wzbiła się w powietrze w 1852 r. Pierwszy aerostat z własnym napędem wg projektu hrabiego Ferdynanda powstał, poleciał i szczęśliwie wylądował dopiero w 1900 r. Nazwano go LZ 1 (Luftschiff-sterowiec, Zeppelin- nazwa montowni). Zbudowano w niej łącznie 130 statków powietrznych, LZ 131 pozostał już tylko niezrealizowanym projektem. Wszystkie nazywano zdrobniale zeppelinami.

Podczas I wojny światowej niemieckie sterowce dokonały około 50 nalotów m.in. na Londyn i Paryż, dlatego jednym z postanowień Traktatu Wersalskiego był powojenny zakaz ich posiadania przez Niemcy. Kiedy w drugiej połowie lat 20. ponownie zezwolono na produkcję, jako pierwszy powstał najsłynniejszy gigant przestworzy Graf Zeppelin. Mierzył 236,6 m długości, miał kadłub o średnicy 30,5 m i pięć silników Maybach’a o łącznej mocy 2650 KM. Rozwijał prędkość do 110 km/godz. Na luksusowo urządzony pokład mógł zabrać 20 pasażerów. Obsługiwany był przez 40 członków załogi.

LZ 127 „Graf Zeppelin” został rozebrany w 1940 r. na rozkaz Goeringa. Nieliczne ocalałe fragmenty sterowca można oglądać w muzeum w Friedrichshafen. Podróż dookoła świata trwała (z międzylądowaniami) 21 dni - od 7 do 29 sierpnia 1929 r. W tym czasie cygaro pokonało 49.618 km i przebywało w powietrzu 450 godzin. Hugo Eckner, kapitan Grafa okrzyknięty został „Magellanem przestworzy”.

Ciekawostki:
1. W 1931 r. „Graf Zeppellin” przelatywał na Śląskiem ( m.in. nad Wrocławiem, Wołczynem, Kluczborkiem, Opolem, Bytomiem, Raciborzem i Nysą a w Gliwicach nawet wylądował) .
2. Spośród 114 zeppelinów wyprodukowanych przed rokiem 1918, tylko siedem było sterowcami cywilnymi. Obsługiwały one trasę z Friedrichshafen do Berlina i pokonywały ją w 9 godzin (pociągiem jechało się 24 godz.). Podczas ponad 1500 bezwypadkowych lotów przewieziono 34.000 pasażerów.
3. W latach I wojny średnio co 2 miesiące powstawał nowy zeppelin
4. Epokę sterowców zakończyła spektakularna katastrofa „Hindenburga” w 1937 r. Zginęło wówczas 36 osób (w tym 13 pasażerów) spośród obecnych na pokładzie 97 osób.

Zaproponował: bakhita

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na