Latarniowiec to statek wodny zastępujący latarnię morską lub światło nawigacyjne w miejscu, gdzie nieopłacalna lub niemożliwa jest budowa urządzeń stałych. Czasem latarniowce wyposażano w sygnał mgłowy i sprzęt radionawigacyjny.
Polska nigdy nie miała latarniowca. W 2006 r. wpłynęła do jednej z gdańskich stoczni 37-metrowa duńska jednostka Motorfyrskib No II. Zbudowana w Danii w 1916 r., do 1978 r. pełniła służbę w różnych portach na Jutlandii. Później była statkiem klubowym Dragrr Sailing Club, zaś od 1985 (po przebudowie, lecz bez usuwania konstrukcji latarni) - pływającą restauracją zacumowaną w Kopenhadze. W stoczni przeprowadzono remont drewnianego kadłuba oraz szereg innych prac.
W 2009 r. statek stojący przy nabrzeżu zatonął: 16 września po raz pierwszy, po czym został podniesiony; 3 listopada po raz drugi - od tego czasu spoczywa na dnie basenu stoczniowego. Wystającą z wody konstrukcję latarni można zobaczyć zza płotu stoczni, z odległości kilkunastu metrów.