Trochę historii. Sama stacja, leżąca na granicy Beskidu Niskiego i Bieszczadów, była ważnym obiektem strategicznym, jak zresztą cała linia kolejowa, która po wybudowaniu tunelu (1874 r.) połączyła Węgry z Przemyślem, usprawniając aprowizację przemyskiej twierdzy. Przez łupkowską przełęcz podczas tzw. "pierwszej bitwy zimowej" (I-II 1914.) próbował przebić się w kierunku Sanoka VIII i X korpus c.k. W rejonie Łupkowa toczyły się także walki podczas tzw. "bitwy wielkanocnej" (1-5 IV 1915 r.).
Do dzisiaj za stacją stoi, nadgryziony przez czas (i bez orła), monument poświęcony żołnierzom poległym na łupkowskiej przełęczy. Wspominał o nim J. Haśek: "Za dworcem, na skale, Niemcy z Rzeszy pokwapili się już z ustawieniem pomnika na cześć poległych brandenburskich żołnierzy czcząc ich napisem: "Den Helden von Lupkapass" i wielkim orłem cesarstwa odlanym w brązie."