Zakonnicy spod znaku czarnego krzyża na białym płaszczu znani są nie tylko z historii wojen. Na terenie Pomorza i Prus stworzyli świetnie zarządzane i zagospodarowane państwo z licznymi, nie tylko obronnymi budowlami. Są wśród nich także konstrukcje hydrotechniczne, jak kanał Raduni wokół Gdańska czy Malborska Młynówka, zwana czasem „Kanałem Juranda”, a w przed II wojną światową Mühl Graben, Vorflut Graben lub Mühlengraben.
Budowla powstała między 1280 a 1320 rokiem jest najdłuższym (29,3 km) tego typu dziełem Krzyżaków, łączy jezioro Dzierzgoń z Nogatem, doprowadzając wodę pitną do zamku wielkich mistrzów, zasilając 10 młynów, stanowiąc zabezpieczenie przeciwpożarowe miasta i twierdzy, wreszcie wspierając wypełnienie fos.
Przepływa przez Krasną Łąkę, Stary Targ, Jurkowice, i Koślinkę, w Malborku kanał przebiega pod ziemią. Najciekawszym elementem kanału jest akwedukt przeprowadzający go nad doliną Jurkowickiej Strugi. Jest to wał ziemny z kanałem wyłożonym kamieniami spojonymi gliną o długości niemal 1000 m, z wbudowanym przepustem dla płynącej 11 m poniżej lustra wody w kanale rzeczki. Sam kamienny przepust ma 56 m długości i 4 wysokości. Trzeba dodać, że był remontowany tylko raz, w 1858 r.
Aby obejrzeć ten zabytek należy z drogi 515 (Malbork – Dzierzgoń) zjechać na zachód w miejscowości Jurkowice (drogowskazy na „Gospodarstwo Rolne AGROFARM”) i po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym pozostawić pojazd. Akwedukt widać po lewej stronie, wydaje się być nasypem kolejowym lub drogowym. Przepust od strony drogi jest niewidoczny, zarośnięty drzewami, wlot południowy jest dostępny.