Most to konstrukcja umożliwiająca przeprawę przez przeszkody wodne. Wiadukt służy bezkolizyjnemu ruchowi pojazdów, odbywającemu się przynajmniej na dwóch poziomach. Akwedukt to urządzenie służące w starożytności do zaopatrywania miast w wodę. Bazując na tych definicjach należy stwierdzić: wyróżniający się w panoramie Bolesławca obiekt służy przeprawie. Łączy cechy mostu i wiaduktu. Przebiegająca nim linia kolejowa Wrocław-Legnica-Zgorzelec-Drezno pokonuje rzekę Bóbr (a więc most), umożliwiając jednocześnie bezkolizyjny ruch pojazdów na obwodnicy miasta (i jednak wiadukt). Na pewno nie jest akweduktem, choć autor projektu, Engelhardt Gansel, nadał jej wygląd przypominający kształtem łukowatych, kamiennych przęseł rzymskie konstrukcje. Most bolesławiecki należy do najdłuższych i najefektowniejszych w Polsce, warto go zobaczyć. Ma 490 m długości, a jego przęsła osiągają 26 m wysokości. Powstał w latach 1844-1846.