Most Osobowicki (1895-1897), to budowla dwuczęściowa :
- od strony centrum miasta (południowej) jest jednoprzęsłowy, nad wąskim kanałem, przy którym znajdował się port rzeczny,
- od strony osiedla Różanka i Osobowice (północnej) jest budowlą ośmioprzęsłową .
Od strony północnej znajduje się śluza rzeczna, którą barki płynęły dalej z pominięciem portu.
Most jest murowany z kamienia i cegły klinkierowej. Przęsła wypełnione betonem. Balustrada mostu z owalnymi przeźroczami wypełnionymi metalowymi kratownicami nakryta jest wyprofilowanymi płytami z granitu. Wjazd na most zdobią cztery obeliski, po dwa z każdej strony. Na jezdni znajduje się torowisko linii tramwajowej - założonej w roku 1903.
Do roku 1967 była to linia trzyszynowa. Jedna szyna tramwajowa i druga środkowa (dodatkowa) służyły dla wąskotorowej kolejki, która przez most kursowała do Trzebnicy. Dworzec kolejki znajduje się na placu Staszica w sąsiedztwie kościoła św. Bonifacego. Rozstaw szyn kolejki wynosił 750 mm, zaś linii tramwajowej 1435 mm. W roku 1967 protest mieszkańców przeciw likwidacji wąskotorowej kolejki rozpędziła "waleczna" Milicja Obywatelska.