Warszawska skarpa wiślana jest najwyższa w rejonie pałacu Kazimierzowskiego - osiąga tu prawie 25 m wysokości. Ulice łączące Powiśle z wysoczyznową częścią Śródmieścia wspinają się stromo, jak Oboźna i Bednarska, albo podchodzą łagodnym trawersem, jak Dynasy. Najciekawiej różnicę wysokości pokonuje się ulicą Karową - zbudowano na niej w latach 1903-1905 wiadukt Stanisława Markiewicza, mający wraz z podjazdem po ziemnym nasypie formę niezwykłego ślimaka. Wiadukt cudem przetrwał wojnę - dziś jest jedną z najcenniejszych budowli inżynieryjnych stolicy.
Koncepcję wiaduktu stworzyli inżynierowie Kajetan Mościcki i Kazimierz Dankowski. Jednak w największym stopniu zawdzięcza on swój wygląd Stefanowi Szyllerowi - autorowi eklektycznej oprawy architektonicznej. Szyller nawiązywał do historycznych form architektury, czerpiąc szczególnie z renesansu i baroku. Zaprojektował wiele znanych warszawskich budynków, m.in. budynki Politechniki, gmach Zachęty, starą bibliotekę i bramę Uniwersytetu Warszawskiego. Był też autorem wystroju najpiękniejszego w stolicy mostu Poniatowskiego, z neorenesansowymi wieżycami, ławami i balustradami.
Wiadukt Markiewicza zdobią kompozycje rzeźb Jana Woydygi. Zjeżdżający na Powiśle oglądają piękną młodą Syrenę. W centralnej części wiaduktu umieszczono kompozycję rzeźbiarską: kobieta w koronie z miejskich murów symbolizuje Warszawę, w jednej dłoni trzyma księgę, w drugiej - atrybuty nauki i sztuki. Obok siedzi wąsaty siłacz z kołem zębatym i mieczem - to alegoria pracy. Nad nimi, na kamiennej kolumnie ozdobionej wieńcem - oznaką chwały - płonie znicz symbolizujący oświatę. Groźnie wyglądający mężczyzna z falującą mokrą brodą i włosami to Wisła.
Niedawno przeprowadzono generalny remont wiaduktu. Przywrócono kamienny bruk, a na podstawie archiwalnych zdjęć odtworzono (już jako elektryczne, a nie gazowe, jak pierwotnie) latarnie zawieszone na ozdobnych wysięgnikach, które w latach 40. ubiegłego wieku usunięto jako przejaw burżuazyjnego gustu. W dolnej części wiaduktu znajduje się galeria sztuki. Od ponad 40 lat w pierwszą sobotę grudnia na wiadukcie rozgrywana jest najbardziej widowiskowa część Rajdu Barbórki – Kryterium Asów.