Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!

Santok

„Kolejowy” kościół

Do dziś nie udało się ustalić dokładnej daty budowy pierwszej świątyni w Santoku. Najprawdopodobniej była tutaj już przed połową XV w., po raz pierwszy jednak wzmiankowano ją oficjalnie w 1643 r. Opis z 1693 r. mówi o drewnianym kościele z dachem pokrytym ceglaną dachówką, posiadającym dobudowaną w 1646 r. wieżę z dwoma szesnastowiecznymi dzwonami. W latach 1724-26 postawiono nową świątynię, ale i ta nie zachowała się do dzisiejszych czasów. Pozostała po niej jedynie młodsza o 45 lat dzwonnica.

Obecny kościół pochodzi z 1857 r. Dlaczego mówi się o nim „kolejowy”? Ponieważ powstał podczas budowy drogi żelaznej z Krzyża do Gorzowa, a jego projektantem był architekt kolejowy Edouard Römer (ten sam, który projektował dwupoziomowy dworzec w Kostrzynie). Wybudowano go na planie krzyża łacińskiego z cegły produkowanej w murzynowskiej cegielni. Każde z ramion krzyża zakończone jest schodkową attyką i ozdobione ząbkowanym gzymsem oraz triforialnymi (potrójnymi) oknami.

Niewielka, ośmioboczna sygnaturka górująca nad kościelnym dachem nie posiada dzwonu. Funkcję dzwonnicy pełni niewielki daszek przymocowany w pobliżu drzwi wejściowych do świątyni. Zawieszony pod nim dzwon pochodzi z początku XX w. Kościół wpisano do rejestru zabytków pod nr L-290/A. W skromnym wnętrzu rzuca się w oczy oryginalny strop z elementami więźby dachowej i wiszący pośrodku piękny żyrandol.

Zaproponował: bakhita

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na