Dostepna również w Get it on Google Play
Ponad 20 000 miejsc wartych odwiedzenia! Masz ochotę na wycieczkę w głąb Ziemi? Szukasz pomysłu na wyjazd z dzieckiem? A może planujesz wakacje na dwóch kółkach. U nas na pewno znajdziesz miejsce, którego szukasz!
Strona główna ciekawe miejsca niezwykłe: historie niezwykłe Pamiątkowy głaz nad jeziorem Buszno

Wielowieś

Pamiątkowy głaz nad jeziorem Buszno

Na terenie wędrzyńskiego poligonu ukryło się kilka głazów pamiątkowych poświęconych byłym mieszkańcom. Ustawianymi w lesie kamieniami honorowano z reguły leśniczych, jednak nie zawsze. Jeden z głazów nad jeziorem Buszno zadedykowano poległemu w czasie I wojny światowej Otto Weddigenowi. Jeszcze do niedawna leżał obrócony napisem do ziemi i mało kto wiedział, że nie jest to zwykły, choć nieco większy od innych kamolec.

Na niemieckich mapach topograficznych (Messtischblatt) spory kawałek terenu w pobliżu głazu oznaczono jako Las Weddigena. Mogło to sugerować, że i tym razem mamy do czynienia ze szczególnie zasłużonym tubylcem lub może bogatym właścicielem jakiegoś folwarku. Tymczasem okazuje się, że to postać z „zupełnie innej bajki”

Otto Weddigen – jakkolwiek by na to nie spojrzeć - był jednym z najbardziej znanych podwodniaków. Dowodził U-bootem, który we wrześniu 1914 r. dokonał prawdziwego pogromu brytyjskich krążowników. W niespełna półtorej godziny komenderowany przez Weddigena okręt U-9 zatopił trzy statki pancerne – HMS Aboukir, HMS Cressy i HMS Hogue. Okrzyknięty bohaterem Otto zginął pół roku później w staranowanym przez pancernik HMS Dreadnought okręcie U-29, którego dowódcą został raptem miesiąc wcześniej. Potężny HMS Dreadnought był pierwowzorem nowego typu statków, zwanych od jego imienia „drednotami”.

Dziś uważa się, że wyczyn Weddigena był w dużej mierze dziełem najzwyklejszych zbiegów okoliczności, jednak wszyscy są zgodni, że pokazał również dobitnie, jak groźną bronią może być okręt podwodny. Pierwsza wojna światowa w dziedzinie broni podwodnej zmieniła wszystko.

Warto przy okazji przytoczyć nie wszystkim znaną ciekawostkę: wśród pionierów żeglugi podwodnej (i lotnictwa) mamy także Polaka – Stefana Drzewieckiego (1844-1938). To on po raz pierwszy zastosował w okręcie podwodnym peryskop, jego dziełem był między innymi pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym oraz – dla przeciwwagi – aeroplan „Drzewiecki”.

Zaproponował: bakhita

Miejsca w okolicy

Copyright © 2007 Polska Niezwyk�a
Wszystkie prawa zastrze�one. �adna cz�� ani ca�o�� serwisu nie mo�e by� reprodukowana ani przetwarzana w spos�b elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny. Nie mo�e by� u�yta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych bez pisemnej zgody Administratora serwisu.
Znajd� nas na