Krzyż Wielkopolski jest miastem leżącym na skrzyżowaniu dwóch szlaków kolejowych łączących Poznań ze Szczecinem i Berlin z Królewcem. Osada o niemieckiej nazwie Kreuz zaczęła się rozwijać przed połową XIX w.
W 1848 r. na gruntach wsi Łochacz należących do właścicieli Wielenia rodziny Sapiehów rozpoczęto budowę odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Poznaniem. Inwestorem było Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej. Pierwsze pociągi pojechały całą trasą w sierpniu 1848 r. W 1846 r. zaczęto budować połączenie kolejowe z Berlina do Królewca, które miało przecinać trasę Szczecin - Poznań w Krzyżu. Do 1851 r. ukończono odcinek Berlin - Bydgoszcz.
Nowa osada położona przy skrzyżowaniu szlaków zaczęła szybko się rozwijać. Wokół stacji powstało spore osiedle mieszkaniowe pracowników kolei. Napływający do Krzyża pracownicy i ich rodziny pochodzili z Prus. Większość z nich była protestantami. Z tego też względu przed 1880 r. powstała w miejscowości gmina ewangelicka. Na jej potrzeby wzniesiono w 1882 r. w kompleksie osiedla kolejowego zbór.
Kościół o neoromańskiej formie zbudowano z ceramicznej cegły. Świątynia służyła ewangelikom do 1945 r., do czasu ewakuacji mieszkańców miasta przed zbliżającymi się oddziałami Armii Czerwonej. Po wojnie kościół ewangelicki został przejęty przez katolików. Jest głównym kościołem parafii pw. św. Antoniego Padewskiego. Świątynię poświęcono 12 czerwca 1946 r. Kościół znajduje się przy ulicy Sikorskiego 14.