Teren zaboru rosyjskiego pozostawał w pierwszej połowie XIX w. obszarem praktycznie pozbawionym transportu kolejowego. Dopiero druga połowa tego stulecia przyniosła zmiany. Jedną z ważnych inwestycji kolejowych wówczas zrealizowanych była linia łącząca Mławę na granicy prusko-rosyjskiej z Kowlem na Wołyniu. Ukończona w 1877 r. trasa nazwana Koleją Nadwiślańską połączyła rosyjskie twierdze w Modlinie, Warszawie, Dęblinie, Łucku, Równem i Dubinie z zapleczem żywnościowym, jakim były urodzajne tereny Lubelszczyzny i Wołynia. Szerokotorowa linia kolejowa służyła także obsłudze ruchu pasażerskiego, dla potrzeb którego wzniesiono dworce i stacje w miejscowościach przy niej leżących.
Dziś te obiekty, które przetrwały, stanowią zabytki dawnego budownictwa kolejowego. Wśród budynków stacyjnych Kolei Nadwiślańskiej znajdowały się zarówno obiekty murowane, jak i drewniane. Z tych ostatnich do dziś zachowało się kilka budynków. Jednym z nich jest stacja na przystanku Falenica wzniesiona około 1900 r. Służyła podróżnym do lat 30. XX w., kiedy to obok wzniesiono nowy murowany dworzec. Od tego czasu do dziś służy celom mieszkalnym.
Budynek dawnej stacji kolejowej Falenica jest obiektem zabytkowym wpisanym do rejestru Narodowego Instytutu Dziedzictwa 1 lutego 1994 r. decyzją nr 1566-A (pozycja ID 626016).