Dlaczego dworzec w Zwierzynie nosi nazwę „Strzelce Krajeńskie Wschód”? Ponieważ przede wszystkim miał służyć położonym kilka kilometrów dalej Strzelcom Krajeńskim. Ukształtowanie terenu wokół miasteczka uniemożliwiało budowę a Strzelce rosły i zyskiwały na znaczeniu. Pierwszy dworzec wybudowano tutaj w 1860 r. Nosił nazwę Friedeberg (Neumark) Ostbahnhoff.
Wybudowany na miejscu zabytkowego dworca IDS (czyli Innowacyjny Dworzec Systemowy) oddano do użytku 10 września 2015 r. Jest jednym z czterech identycznych obiektów, jakie PKP postawiło w ramach pilotażowego programu przebudowy (w mniejszych miejscowościach) dworców wymagających poważnego remontu lub nie nadających się do użytku. Pozostałe znajdują się w Mławie, Nasielsku i Ciechanowie.
Wszystkie powstały z prefabrykowanych elementów, według tego samego projektu. Różnią się między sobą barwą ścian. Ich wygląd może się kojarzyć z przedwojennymi tzw. dworcami letnimi budowanymi w formie zadaszonej werandy. Dlaczego? Ponieważ IDS mają podobną minimalistyczną formę. Wszystkie są parterowe, ze sporą wiatą peronową, czyli zadaszoną przestrzenią łącząca pod wspólnym dachem poczekalnię (ogrzewana i klimatyzowana, z pomieszczeniem dla matki i dziecka a także przystosowaną do potrzeb niepełnosprawnych toaletą) oraz posterunek policji. Są paczkomaty, miejsca na rowery i przestrzeń na ewentualne uruchomienie punktów usługowych. Jest także tyflomapa obiektu (mapa dotykowa) oraz darmowa sieć wifi.
Przy budowie postawiono na ekologię - Innowacyjne Dworce Systemowe wyposażono w „system inteligentnego zarządzania budynkiem”. Oświetlenie ledowe zapala się w momencie wjazdu pociągu, tzw. zielony dach odzyskuje deszczówkę (zapewniając przy okazji poprawę wilgotności powietrza w otoczeniu ). Zastosowano panele słoneczne i pompy ciepła. Wszystkie te rozwiązania miały w założeniu obniżyć koszty eksploatacji o 40%. Czy się udało? Pewnie tak.
Trochę historii:
Pierwszy dworzec powstał na linii Pruskich Kolei Wschodnich (Berlin-Królewiec). W 1897 r. stał się stacją węzłową. Magistrat Strzelec poprowadził wtedy linię do miasta; w 1902 r. została przedłużona do Lubiany Pyrzyckiej (obecnie ten odcinek linii jest już zlikwidowany).
Ceglany, zabytkowy dworzec w Zwierzynie miał się dobrze i służył podróżnym do 2011 r. 26 lipca 2011 doszło do katastrofy. Z bocznicy kolejowej z dużą prędkością stoczył się siedmiowagonowy skład – jeden z wagonów wbił się w boczną ścianę budynku. Zginęli ludzie (w budynku dworca było 5 mieszkań). Zrujnowany, wyłączony z eksploatacji gmach przetrwał do 2014 r., kiedy to wybuchł w nim pożar. Konserwator zabytków wydał wówczas zgodę na rozbiórkę budynku. Rok później oddano do użytku IDS.