Było ich kiedyś w Kaliszu cztery: Warszawska, Rypinkowska, Stawiszyńska i Wrocławska. Do dziś zachowała się ta ostatnia – Wrocławska.
Znajduje się ona u zbiegu ulic: Śródmiejskiej, Górnośląskiej, Nowego Światu i Harcerskiej. Pierwszy budynek Rogatki Wrocławskiej wzniesiono w roku 1821 (ew. 1822) według planów architekta Sylwestra Szpilowskiego. Przetrwała do roku 1826, kiedy to ze względu na otwarcie w Szczypiornie przejścia granicznego z Prusami i potrzebą przebudowy dzisiejszej ulicy Śródmiejskiej, rozebrano ją.
Nowy posterunek celny Rogatki Wrocławskiej zaczęto budować w roku 1927 przy użyciu materiałów rozbiórkowych z poprzedniej. Architekt – Franciszek Reinstein nadał budynkowi styl klasycystyczny, oparty na wzorach antycznych. Budowę zakończono w czerwcu 1928 r. Do końca XIX w. rogatka pełniła swą funkcję zgodnie z przeznaczeniem, pobierając opłaty za wjazd do miasta utwardzonym traktem od strony Szczypiorna. Na początku XX w. przy punkcie wjazdowym ustawiono wagę miejską, która służyła handlarzom odwiedzającym Kalisz.