Ujarzmiając na początku XX w. grożący katastrofalnymi powodziami Bóbr, Niemcy rozpoczęli realizację niezwykłego w ówczesnej Europie programu budowy zapór z hydroelektrowniami. Największa z tam wtedy wzniesionych powstała w latach 1902-1912. Ma 62 m wysokości i jest druga pod tym względem w Polsce po solińskiej zaporze na Sanie. Jej betonową konstrukcję pokryto z zewnątrz blokami kamiennymi, co czyni ją jeszcze bardziej majestatyczną.
Równocześnie z zaporami budowano linię kolejową Jelenia Góra-Lwówek Śląski. Ukończona w 1909 r., jest typem kolei górskiej z trzema tunelami (najdłuższy ma 320 metrów długości) i rewelacyjnym, najwyżej położonym w Polsce mostem ponad zatoką zaporowego Jeziora Pilchowickiego. Warto skorzystać z tego, że jeszcze jeżdżą tą trasą pociągi i doświadczyć emocji podczas przejazdu jedną z piękniejszych polskich linii kolejowych. Przed udaniem się w podróż należy jednak sprawdzić, czy PKP nie zawiesiło kursowania pociągów.
Więcej znajdziesz w
Polska Niezwykła dolnośląskie