Bielsko, dzięki 10 kilometrowej linii kolejowej z Dziedzic włączone w 1855r. do linii kolejowej z Wiednia do Lwowem w ramach Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda, zyskało wybudowany w 1860 r. mający zaspokoić potrzeby pasażerów „stary dworzec”. W 1888 r. uruchomiono przechodząca przez miasto linię Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich łączącą Frydek z Kalwarią co spowodowało zdecydowany wzrost ilości korzystających z tej formy podróży, a co za tym idzie przestał on wystarczać i około 300 m. dalej w 1890 r. firma Karola Korna wybudowała nową budowlę w stylu austriackich dworców prowincjonalnych, wg. projektu Karla Schulza z Bielska oraz Maxa Fabianiego z Wiednia spełniającą te funkcję do chwili obecnej. Skromny budynek "starego dworca” z przylegającą halą peronową zamieniono w restaurację i pomieszczenia administracyjne PKP, a obecnie, jak większość zabytków należących do PKP, stoi pusty i niszczeje.