Krzyż Wielkopolski jest od połowy XIX w. ważnym węzłem kolejowym. W 1848 r. zaczęły kursować tędy pociągi z Poznania do Szczecina, a dwa lata później z Bydgoszczy do Berlina. Na potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego zbudowano duży dworzec kolejowy oraz towarzyszącą mu infrastrukturę. Węzeł rozwijał się wraz ze wzrostem ruchu kolejowego. Dziś w Krzyżu Wielkopolskim można zobaczyć przykłady budownictwa kolejowego z XIX i początku XX w.
Jedną z ciekawostek kompleksu kolejowego stacji Krzyż Wielkopolski jest wieża ciśnień. Zbudowano ją około 1909 r. i prawdopodobnie poddawano modernizacjom w czasach późniejszych. Wieża składa się z dwóch części, do których budowy wykorzystano różne materiały. Jej podstawę stanowi murowany z cegły trzon. Na nim umieszczono drewnianą konstrukcję kryjącą zbiornik na wodę. Ośmioboczną głowicę obłożono dachówkami łupkowymi oraz nakryto płaskim dachem.