Równocześnie z budową zapory w Pilchowicach powstawała linia kolejowa umożliwiająca transport materiałów budowlanych. Kolej Doliny Bobru (Bobertalbahn) czyli odcinek linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego z uwagi na duże zróżnicowanie terenu wymagał sporych nakładów pracy. Trzeba tu było wykuć tunele oraz postawić szereg murów oporowych, mostów i wiaduktów. Jednym z piękniejszych obiektów inżynieryjnych jest most kratownicowy nad Jeziorem Pilchowickim.
Powstał w latach 1905-1906 i do dziś należy do najwyższych mostów kolejowych w Polsce. Uwagę zwraca zastosowana tu kratownica dolna. Ciekawy jest także z innego powodu - zamiast na tradycyjnych przyczółkach, wspiera się na dwóch kamienno-betonowych, odległych od siebie o 85 m filarach. Ma 135 m długości i wznosi się ok. 40 m nad dnem doliny. Jego budowniczowie wzorowali się na konstrukcji mostu w Racławicach Śląskich .
W 1945 r. Niemcy próbowali most wysadzić ale nie do końca im się to udało. Stalowe przęsło nie zostało uszkodzone, natomiast zniszczenia części murowanej dość szybko naprawiono przywracając przejezdność.
Ciekawostka:
Plenery pilchowickie (w tym Kolei Doliny Bobru) odwzorowano w komputerowej grze przygodowej „Zaginięcie Ethana Cartera”. Sam most zagrał m.in. w filmie Jerzego Passendorfera „Skąpani w ogniu” (1963) i Piotra Łazarkiewicza „Kocham kino” (1987)
Warto wiedzieć:
Ruch pociągów na opisanej linii kolejowej 283 został zawieszony z uwagi na jej zły stan techniczny. Ostatnim pociągiem był pociąg specjalny o nazwie – nomen omen - „Ostatni Leniwiec” (przejazd 11.12.2016). Na 4.12.2017 zaplanowany jest testowy przejazd motorakiem . Oby udało się reaktywować ruch kolejowy na tym wyjątkowo malowniczym odcinku