Sieć dawnej Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej jest jedyną w województwie lubelskim, użytkowaną do dziś siecią kolei wąskotorowej. Początki tej sieci sięgają jeszcze XIX wieku. Pierwsza linia z drewnianymi szynami została wybudowana przez miejscowego ziemianina i przemysłowca Jana Kleniewskiego do obsługi należącej do niego cukrowni Zagłoba. Z czasem szyny zostały zmienione na żelazne oraz zostały wybudowane nowe połączenia.
Podczas pierwszej wojny światowej kolej została częściowo zniszczona przez wycofujących się Rosjan. Odbudowana przez Austriaków, została upaństwowiona i uruchomiono na niej ruch pasażerski z Wąwolnicy do Opola. Po odzyskaniu niepodległości linia została przejęta przez Ministerstwo Kolei Żelaznych.
Nazwa “Nałęczowska Kolej Dojazdowa” zaczęła funkcjonować od 1938 roku. Przewozy pasażerskie były realizowane do 1989 roku, kiedy to nastąpił gwałtowny ich spadek. Do roku 2001 wykonywane były jeszcze przewozy turystyczne. W kolejnym roku PKP przekazało linię do starostwa powiatowego w Opolu Lubelskim. Cały układ kolejowy został wpisany do rejestru zabytków.
Oprócz torów biegnących od znajdującej się w Drzewcach - Kolonii stacji Nałęczów do Opola Lubelskiego wraz z odnogami do Poniatowej i Wilkowa, zabytkowy zespół kolei wąskotorowej obejmuje również kilkadziesiąt innych obiektów, głównie budynków dworcowych, mostów i przepustów. Obecnie na części linii z Karczmisk do Polanówki kursuje kolejka turystyczna o nazwie Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa.Trwają prace nad wyremontowaniem torów i przywróceniem połączeń z Karczmisk do Nałęczowa i Opola Lubelskiego.