Fortyfikacje Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, a poprawniej Frontu Umocnionego Łuku Odry-Warty, budowano w latach 1934-1939. Miały zabezpieczać Niemcy przed polskim wojskiem idącym na pomoc zaatakowanej Francji. W 1939 r. w ogóle się nie przydały, a w 1945 okazały się przestarzałe i obsadzone niewystarczającymi siłami. Poza nielicznymi obiektami, które stawiły opór, nie były w stanie zatrzymać sowieckiej ofensywy.
Ciągnące się na przestrzeni dziesiątków kilometrów pomiędzy Wartą a Odrą umocnienia są dziś atrakcją turystyczną. Można je bezpiecznie zwiedzać w pobliżu Kaławy. Udostępniona turystom podziemna trasa pozwala poznać budowę fragmentu jednego z zespołów warownych, z jakich składał się MRU. Niesamowite wrażenie sprawia potężny system podziemnych korytarzy z imponującą 12-kilometrową główną drogą ruchu. Warto zobaczyć znajdujące się w nich torowiska kolejki elektrycznej i boczne tunele prowadzące do obiektów obronnych z pancernymi kopułami na powierzchni mające ponad 30 km długości. Odwiedzających przytłacza ogrom podziemnych prac fortyfikacyjnych. Zakresem robót i czasem, w jakim je wykonano znacznie przekracza to, czego dokonano na budowie metra w Warszawie.
Część podziemi jest niedostępna z powodu zalania wodą, a część zabezpieczona kratami oddziela pogrążony w mroku, chłodzie i wilgoci świat rezerwatów przyrody "Nietoperek".
Fortyfikacje MRU w Pniewie pod Kaławą można zwiedzać codziennie od kwietnia do końca września w godz. 10.00-18.00. Poza sezonem w godz. 10.00-16.00 (w poniedziałki nieczynne).